Metro slår læserrekord i Sverige

Midt i den turbulente tid for børsnoterede selskaber kan gratisaviskoncernen Metro International glæde sig over, at den svenske udgave af Metro aldrig har haft flere læsere.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

1,6 mio. læsere. Det antal har Metro Sweden for første gang rundet ifølge de seneste læsertalsdata fra analyseinstiuttet Sifo/Orvesto. Dermed udbygger Metro sin poistion som Sveriges mest læste avis.

Udbygningen er ikke sket så meget på grund af en kæmpemæssig fremgang i læsertallet, som for to år siden var over 1,5 mio., men Aftonbladet, Sveriges største betalingsavis, har mistet terræn og har nu kun 1,2 mio. læsere i modsætning til 1,4 mio. for to år siden.

Samme udvikling er overgået Expressen, som er gået fra at have næsten 1,2 mio. læsere til nu at have lige over 1 mio. læsere.

Rykker i Stockholm

Blandt Metros udgivelser er Stockholm-udgaven den bedst læste med 672.000 læsere, og den har vundet terræn, efter at Schibsted i foråret indstillede den stærkt tabsgivende Punkt.se og samtidig købte sig ind i Metro International for 350 mio. svenske kr. Og der er forventninger om endnu flere læsere, efter at Bonnier har besluttet, at gratisavisen City kun skal udkomme tre gange månedligt.

Aktiekursen stiger

Metro International kan i øvrigt glæde sig over, at selskabets aktiekurs sammen med resten af markedet atter viser grønne pile opad. I sidste uge ramte man alle tiders bundniveau i kurs 1,70 svenske kr., men i dag ligger kursen i 2,24 - det er en stigning på mere end 4 pct. i forhold til i går.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også