Norske aviser går tilbage

Også i Norge går det den gale vej for avisernes læsertal, og det er ikke overraskende de største aviser, der taber flest læsere.
Zandra Damsgaard
Også i Norge går det den gale vej for avisernes læsertal, og det er ikke overraskende de største aviser, der taber flest læsere.

En læsertalsundersøgelse fra TNS Gallup viser, at Norges tre største aviser - VG, Aftenposten og Dagbladet - i året 2007/2008 har måttet vinke farvel til en række læsere. Den i forvejen trængte løssalgsavis, Dagbladet, oplever den største tilbagegang.

Læsertallene viser ifølge Kampanje.no også, at stadig færre nordmænd læser avis. I dag åbner 81 pct. mindst en avis om dagen, men i topåret 1997 lød det tal på 91 pct. I gennemsnit læser hver nordmand 1,8 aviser om dagen.

Ud af i alt 174 avistitler har 71 mistet læsere, mens 39 har øget deres læsertal. En af de sidstnævnte er erhvervsavisen Dagens Næringsliv, som det seneste år har fået 3.000 flere læsere og dermed kan indrapportere et hverdagslæsertal på 298.000.

Norges største avis er fortsat VG med i alt 1.168.00 læsere - en tilbagegang på 60.000 læsere i forhold til et år tidligere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også