Oplagstal: Berlingske Søndag på nedtur

Dalende oplagstal for august gør det svært for avishusene at hæve annoncepriserne som ønsket, mener Kim Ponsaing fra mediebureaet Carat.
Tine Br

Dalende oplagstal for august gør det svært for avishusene at hæve annoncepriserne som ønsket, mener Kim Ponsaing fra mediebureaet Carat.

Kim Pomnsaing er print director hos Carat og noterer sig endnu et drastisk oplagsfald for august 2008 sammenlignet med august 2007.

Et af de alvorligste fald gælder Berlingske Tidendes søndagsudgave.

"Der, hvor jeg ser katastrofen for Berlingske Tidende, er om søndagen, der har de mistet 10,7 pct. af deres læsere sammenlignet med august 2007. Det skyldes formentlig job- og boligmarkedet, der er tabt 100 mio. på rubrikmarkedet inden for årets første seks måneder."

Job- og boligportaler vækster
Søndagsoplaget for Berlingske Tidende er på 123.599. Også Ekstra Bladets søndagsudgave er hårdt ramt og går 11,3 pct. tilbage sammenlignet med august 2007 til 121.987.

Netop rubrikmarkedet er søndagsavisernes store slagnummer, og netop her har forbrugernes adfærd ændret sig markant.

"Mange finder andre måder at orientere sig på om job og bolig, de benytter onlineinformationer, og man kan jo se, at job- og boligportaler vækster fornuftigt. Det rammer de store dagblades oplag om søndagen."

Argumenter mangler
Mediebureauerne indgår på vegne af deres kunder, annoncørerne, årsaftaler med medierne fra januar til marts. Forventningen er prisstigninger for annoncørerne, men argumentationen halter.

"Medierne lurepasser på, hvem der først kommer ud med en prisstrategi. Efter Nyhedsavisens lukning, har alle chefredaktørerne jo sagt, at annoncepriserne skal stige. Men jeg ser ikke den skarpe argumentation i, at aviserne mister læsere, men vil fordyre priserne. De vil have os til at købe de samme annoncer dyrere og få dem ud til færre læsere, der endda bliver ældre og derfor ikke er så købestærke," siger Kim Ponsaing.

Fald skyldes sen sommerferie
Den gode nyhed er, at oplagsfaldet til dels skyldes forrykningen af sommerferien i år, der betyder, at børnene begyndte skolegangen to uger senere i august. Når danskerne holder ferie, holder de i en vis udstrækning også ferie fra avislæsningen. Den dårlige nyhed er, at det ikke kan forklare hele oplagsfaldet.

"Kun fire aviser går frem på hverdage, men det er marginalt i forhold til dem, der går tilbage," siger Kim Ponsaing med henvisning til Information, Børsen, Fyens Amtsavis og Der Nordschleswiger, der som de eneste kan notere et plus på oplagssiden i august.

Han forventer, at oplagstallene for september vil vise en stigning, da ferieperioden endegyldigt er overstået - men det vil stadig være et fald i forhold til september 2007.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også