Medieaktier under pres

Selv om medieaktierne de sidste døgn ikke er faldet lige så meget som resten af aktiemarkedet, så er deres samlede fald større.
Laura Bøge Mortensen
Selv om medieaktierne de sidste døgn ikke er faldet lige så meget som resten af aktiemarkedet, så er deres samlede fald større.

Når medieaktierne det sidste døgn tid ikke er faldet ligeså kraftigt som de andre aktier, skyldes det, at de har været udsat for pres og allerede er faldet over længere tid, forklarer medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupting Bank. Samlet set betyder det, at medieaktierne altså er faldet mere.

Generelt svinger medieaktierne mere end resten af aktiemarkedet, fordi de følger annoncemarkedet, siger Henrik Schultz. Som regel begynder medieaktierne at falde eller stige et halvt år før annoncemarkedet. I Danmark er der dog gået 12 måneder, siden medieaktierne begyndte at falde, og til annoncemarkedet reagerede - en situation Henrik Schultz kalder usædvanlig. Grundlæggende er der dog god sammenhæng i udviklingen, mener han.

 

Fakta:
Største medieaktier i Norden:

Rella Holding (Skandinavien)
Metro (Sverige)
MTG (Sverige)
Eniro (Sverige),
Sanoma (Finland),
Alma medier (Sverige),
Schibsted (Norge).

 


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også