Medieaktier under pres
Når medieaktierne det sidste døgn tid ikke er faldet ligeså kraftigt som de andre aktier, skyldes det, at de har været udsat for pres og allerede er faldet over længere tid, forklarer medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupting Bank. Samlet set betyder det, at medieaktierne altså er faldet mere.
Generelt svinger medieaktierne mere end resten af aktiemarkedet, fordi de følger annoncemarkedet, siger Henrik Schultz. Som regel begynder medieaktierne at falde eller stige et halvt år før annoncemarkedet. I Danmark er der dog gået 12 måneder, siden medieaktierne begyndte at falde, og til annoncemarkedet reagerede - en situation Henrik Schultz kalder usædvanlig. Grundlæggende er der dog god sammenhæng i udviklingen, mener han.
Fakta:
Største medieaktier i Norden:
Rella Holding (Skandinavien)
Metro (Sverige)
MTG (Sverige)
Eniro (Sverige),
Sanoma (Finland),
Alma medier (Sverige),
Schibsted (Norge).