Avis-designer: Nye Berlingske er vellykket

Avisdesigner, Ole Munk, giver Berlingske Tidendes fornyelse karakteren "Meget brugervenligt, men typografisk lidt rodet".
Tine Brødegaard Hansen

Avisdesigner, Ole Munk, giver Berlingske Tidendes fornyelse karakteren "Meget brugervenligt, men typografisk lidt rodet".

På side tre i dagens udgave af Berlingske Tidende, proklamerer chefredaktør Lisbeth Knudsen, hvilke forandringer det nye design skal give. MediaWatch lader Ole Munk tage stilling til om det lykkes.

En avis er som en have
Lisbeth Knudsen: "Hvert eneste år vil vi anstrenge os for at udvikle avisen i takt med tiden og læsernes behov"

Ole Munk: "Det er helt klart det bedste at relancere løbende. En avis er ligesom en have, hvis man passer den jævnligt, får man ikke brug for at lægge den helt om. Så kan læserne stadigvæk kende deres avis, men får indtryk af at den fornyer sig. Det er dagens forside et godt eksempel på. Der er ingen om, at det er Berlingske, men avisen følger med tiden.

Lisbeth Knudsen: Avisen er fra i dag mere elegant og brugervenlig.

"Avisen er meget mere brugervenlig. De har fået skabt et fint overblik og samspil med internettet. Det er tydeligt, at de har forberedt overgangen nøje og den grafiske afdeling har været i højeste gear. Det kan man se på særsiderne om viagra (s. 4), e-papir (s. 6) og trafikinvestereringer (s. 10-11). De har tænkt, at det skulle se godt ud og kommunikere godt første dag og så har de en utrolig dygtig grafisk afdeling."

Markant samspil med nettet
Lisbeth Knudsen: "I dag introduceres det hidtil mest markante redaktionelle samspil mellem avisen og vores webtilbud, som nogen dansk avis hidtil har arbejdet med."

"De kobler tydeligt til nettet, det lykkes bedre end for nogen af de andre aviser og gør Berlingske Tidende mere dynamisk. Båndet (med henvisninger til historier på berlingske.dk) som kører øverst på hver side er meget synligt uden at bruge en masse plads, fordi de bruger realtivt store skrifttyper og har meget luft omkring det."

Typografisk rod
Hvis Ole Munk skal pege på noget negativt, er det den grafiske side af sagen.

"Typografisk er avisen noget rod. De har erstattet en kedelig overskrifttype med en anden kedelig overskrifttype. Skrifttyperne klæder heller ikke hinanden. Indland og de andre sektioner står skrevet to gange i et stort og lille logo. Overskrifttyperne raffinerer ikke det grafiske udtryk, typografi kan skabe en personlighed og gøre at avisen skiller sig ud, det har de ikke opnået."

Ud over et nyt avisdesign har Berlingske Tidende også fået en ny sektionering. 1. sektion skal styrke nyhedsoverblikket, den omdøbte sektion Kultur & Debat udkommer mandag til torsdag. Lørdag kommer en nyskabelse i form af Magasin Lørdag, der skal sammensmelte kultur og livsstil. Sektionen Business har fået "finanslook" og flere originale nyheder, analyser og baggrundsartikler.

Om Ribergård & Munk
Ole Munk er partner i Ribergård & Munk, der er en grafisk tegnestue med speciale i avisdesign samt design af magasiner og blade.

Selskabet har haft gennemført flere tabloidlanceringer og haft kunder som Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Nordjyske Stiftstidende og Jydske Vestkysten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også