Morten Lund bejlede til Mecom

Økonomisk nedsmeltning - og eget ego - gjorde udslaget, da Morten Lund lukkede Nyhedsavisen sidste søndag, skriver han på sin blog.
Louise Reseke

Økonomisk nedsmeltning - og eget ego - gjorde udslaget, da Morten Lund lukkede Nyhedsavisen sidste søndag, skriver han på sin blog.

Morten Lund lånte 105 mio. kr., som er blevet investeret i Nyhedsavisen og kæmper i dag for at undgå en personlig konkurs. På hans blog fremgår det også, at han fiskede efter samarbejdspartnere og købere blandt flere mediehuse, inden Nyhedsavisen lukkede.

Ud over købstilbuddet til MetroXpress, der blev offentligt, fredagen før Nyhedsavisen lukkede, har Morten Lund siden juni været i kontakt med Berlingske Media og David Montgommery, der ifølge Morten Lund "spillede ham som et flygel" og holdt ham hen. Morten Lund var også korti kontakt med JP/Politikens hus, der dog heller ikke bed på. Endelig har han været i kontakt med de tre størst aviser i Norge, der efter sigende dog var mere optagede af at spekulere i at overtage den norske del af Mecom.

Den endelige beslutning
Den endelige beslutning om at lukke Nyhedsavisen sidste søndag begrunder han i fem punkter:

1) Budgetterne tiltede. Nyhedsavisens omsætning i august nåede kun 60 procent af det budgetterede - og udsigten til at nå septembers budget var ikke bedre. Reserverne, der blev skudt i avisen efter sommeren gik for en stor del til Skat.

2) Recessionen - og dermed udsigten til, at annoncørerne ville skære ydeligere i deres annoncebudgetter.

3) Mangel på erfaring. Morten Lunds mangel på ledererfaring og benhård business realitetssans stod også i vejen: "Jeg er for blød, optimistisk og romantisk - jeg var ikke pessimistisk nok til at forestille mig, at budgetterene kunne vende så hurtigt."

4) Konkurrencen. Udsigten til at annoncepriserne igen skulle stige og bringe Nyhedsavisen tættere på overskud var svære for ikke at sige umulige at få øje på.

5) Ego'et. Morten Lund blev til sidst i tvivl, om det mere var hans eget ego, han var i gang med at pleje end det entrepreneur-gen, der altid har drevet ham.

Lærepengene har været dyre for Morten Lund, der skriver, at han har lært mere de sidste ni måneder end de sidste ti år. Og altså også tabt rigtig mange penge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også