Nyhedsavisen mester i omtale

Nyhedsavisen har i sine knap to leveår fået enorm opmærksomhed fra landets største betalingsdagblade.  
Henrik Skov
Nyhedsavisen har i sine knap to leveår fået enorm opmærksomhed fra landets største betalingsdagblade.

 

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

At avisen har været alt andet end hemmelig illustreres af, at Nyhedsavisen de seneste to år er nævnt godt 1.800 gange i syv af landets største betalingsaviser. Til sammenligning er gratisaviserne 24timer og MetroXpress end ikke nævnt 900 gange i samme periode. Nyhedsavisens imponerende "score" slår endda store og velkendte C20-selskaber som Lego, Lundbeck, Grundfos og Topdanmark.

»Der er ingen tvivl om, at Nyhedsavisens eksponering ikke hænger sammen med størrelsen af selskabet. Når denne historie har været særlig interessant, så skyldes det, at den har indeholdt en lang række dramaer,« fastslår media director hos Deloitte, Gorm Flyvholm:

»Først kom islændingene ind på det danske marked og foretog fjendtlige opkøb af store hæderkronede, danske selskaber. De udfordrede brancher og kom som underdogs, der skulle vise forstenede danskere, hvordan man skulle drive forretning. Nyhedsavisen gik ind og udfordrede en hel branches forretningsmodel. Den type udmeldinger får ikke just de øvrige aktører til at gå i flyverskjul,« påpeger Gorm Flyvholm.

Gryden i kog
Nyhedsavisen sørgede selv løbende for at holde gryden i kog ved at tilsætte opsigtsvækkende begivenheder. PostDanmark blev lanceret som partner og røg ud igen. Der kom en Skype-millionær på banen som investor - og hele tiden har der været mistillid til, om de fornødne penge kunne stables på benene. Desuden benyttede Nyhedsavisen pressen til at fremme sine budskaber:

»Man havde ikke store summer til markedsføring. I hele sin retorik havde man et opgør med janteloven. "Vi vil være størst og bedst. Vi knuser de andre. De er tabere". Men når man siger det - og det ikke lykkes - så får man hug,« siger Gorm Flyvholm.

Medieanalytiker i Kaupthing Bank Henrik Schultz vurderer, at den megen omtale generelt har skadet Nyhedsavisen.

»Summen af omtalen har formentlig været negativ for Nyhedsavisen. Den uro, det har givet anledning til, har formentlig gjort det sværere at fastholde samarbejdspartnere og annoncører,« vurderer Henrik Schultz. Gorm Flyvholm pointerer, at Nyhedsavisens mediestrategi ikke ville være gået i et C20-selskab:

»Siger man noget som børsnoteret selskab, så er man nødt til at levere. Hvis man hele tiden siger ting, som ikke holder 100 pct., så ville aktien blive nul værd,« fastslår han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også