Morsø Folkeblad: Lokalstoffet er trylledrikken

For avisbranchens "gallere", Morsø Folkeblad, er opskriften på overlevelse klar: Vær lokal. Borgerjournalistik er næste skridt.
Tine Brødegaard Hansen

For avisbranchens "gallere", Morsø Folkeblad, er opskriften på overlevelse klar: Vær lokal. Borgerjournalistik er næste skridt.

Adm. direktør for Morsø Folkeblad, Claus Thomsen, er godt klar over, at hans avis, Morsø Folkeblad, er en af de absolut mindste joller på det oprørte mediehav. Alligevel har den indtil nu holdt sig ganske godt flydende.

Læsere vil betale for lokale nyheder
Det har lokalsamfundet en stor del af æren for - på flere planer. Dels ved at aftage de omkring 5500 daglige eksemplarer seks dage om ugen, dels ved at give tips og ideer til historier om stort og småt. Det økonomiske fundament bygger også på lokale kræfter. Medarbejdere på avisen og læserne har aktier i Morsø Folkeblad, den lokale bank og sparekasse ejer 49 pct. af virksomheden og borgmesteren sidder i bestyrelsen.

"Vores grundlag er anderledes end de fleste andre medievirksomheder, fordi vi er så lokale. Dét oplever vi, at læserne efterspørger. Man kan få nyheder alle vegne gratis på nettet, men lokale nyheder vil man gerne betale for," siger Claus Thomsen og tilføjer:

"Det strammer også an for os med abonnementstallet, hvor vi har en svag tilbagegang, men ligger nogenlunde på status quo."

Et årsabonnement for Morsø Folkeblad koster 2300 og 200 kr. ekstra, hvis man vil have adgang til netartiklerne. Løssalssprisen er 11 kr. Lidt under en tredjedel af indtægterne kommer fra annoncer, bogtrykkeri og telefonbogen.

Det kan ikke blive lokalt nok
Claus Thomsen er ikke i tvivl om, at nøglen til at være unik og uundværlig ligger i lokalstoffet, der ikke kan blive lokalt nok.

"Findes der overhovedet en nedre grænse for det? For os er intet for småt. Læserne på Mors vil hellere læse en lille nyhed i vores avis, end en nyhed i en af de landsdækkende dagblade, som de alligevel kan læse eller se i alle andre medier."

Hvad ser du som vejen frem for lokalmedier?

"Vi er ved at se nærmere på borgerjournalistik til vores hjemmeside, der skal relanceres i løbet af foråret 2009. Frem over vil der være meget mere af det for at få læserne inddraget."

Der arbejder 65 mennesker på avisen, heraf udgør den redaktionelle stab 11 skrivende og redigerende journalister samt to fotografer.

Er det muligt at lave kritisk journalistik med de ejerforhold, I har?

"Vi er et lokalt folkeaktieselskab, selvom hovedparten af aktierne ejes af pengeinstitutterne, har de ingen indflydelse. Vi møder dem kun som sparringsparterne, det sikrer stemmeretsbegrænsningen. Derudover er vi en velpolstret virksomhed, så vi står ikke med hatten i hånden for at låne penge hos dem. Vi har en fornuftig egenkapital og sparer op, inden vi bruger penge," siger Claus Thomsen.

Annoncedyk rammer ikke
Nok er Morsø Folkeblads potentielle læserskare begrænset, og ligger på ca. 16-17.000 daglige læsere, men fordelen er, at det nuværende annoncedyk ikke rammer så hårdt i Nordjylland.

"Når der er store bølger i København, er der dønninger på Mors, så vi oplever samme udvikling, bare ikke nær så kraftig. Det gælder naturligvis også i opgangstider."

Sidste år havde Morsø Folkeblad en omsætning på 58 mio. kr. og et overskud på 1,4 mio. kr. Nu er gælden på højde med omsætningstallet for 2007, som følge af købet af en ny trykpresse til 70 mio. kr., der også er finansieret med hjælp fra ekstern kapital.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår