Tøger Seidenfaden: Nyhedsavisen var en dinosaur

Absurd forretningsmodel uden fornyelse, mener chefred. for Politiken, Tøger Seidenfaden. OMD-dir. Thomas Bertelsens ser sagen med andre øjne.
Tine Brødegaard Hansen

I morgenens P1-debat om Nyhedsavisen mellem OMD-direktør Thomas Bertelsen og chefredaktør for Politiken, Tøger Seidenfaden, blev linierne trukket klart op, når det gælder vurderingen af den nu hedengangne gratisavis.

Ifølge Thomas Bertelsen var det imponerende, at Nyhedsavisen formåede at få så mange mennesker til at læse avis og at snuppe læsere fra trafik- og betalingsaviserne. Således tabte Jyllands-Posten 20 pct. af sine læsere under Nyhedsavisens to-årige frontalangreb.

Intet nyskabende ved Nyhedsavisen
Sludder og vrøvl. Sådan kan Tøger Seidenfadens syn på sagen opsummeres. I P1-debatten argumenterede han for, at der intet nyskabende var ved Nyhedsavisen, som forsøgte at slå betalingsaviserne på samme gammeldags præmisser og med samme problembørn som trykning og distribution. De opnåede intet på nettet og fik kun en 20. del af Politiken.dks trafik, lød det fra Tøger Seidenfaden.

Alle kan få høje læsertal, hvis de distribuerer massivt, tilføjede Seidenfaden.

Men på to punkter kunne de to debattører blive enige: De gode gamle annoncedage fra før Nyhedsavisens fødsel, kommer ikke tilbage og aviskrigen er ikke slut med Nyhedsavisens død.

Aviskrigen er ikke slut
Det næste slag skal udkæmpes og bliver udkæmpet på nettet. Der er brug for en digital revolution og nye måder at kommunikere med brugerne på, samtidig med at printavisen bliver udviklet, ifølge Tøger Seidenfaden.

Han indrømmede, at Politiken kom to til tre år for sent til den digitale fest, men det kan ikke tilskrives Nyhedsavisen, understregede han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også