Nyhedsavisen fra revolution til rabundus

Der var dømt revolution i den danske dagbladsbranche, men Nyhedsavisens eventyr varede bare små to år og endte med at koste mere end 700 mio. kr.
Zandra Damsgaard

Der var dømt revolution i den danske dagbladsbranche, men Nyhedsavisens eventyr varede bare små to år og endte med at koste mere end 700 mio. kr.

MediaWatch giver her et oprids af Nyhedsavisens to turbulente leveår på Holmen i København.

Den islandske revolution
Ikke ret mange havde for få år siden drømt om at skulle nævne Island og dansk erhvervsliv i en og samme sætning, og det er da også med skepsis, at danskerne må se en gruppe islændinge købe sig ind i Magasin.

Da selv samme islændinge i form af investeringsselskabet Baugur i februar 2006 tromler frem med meddelelsen om, at man vil revolutionere det danske avismarked med en husstandsomdelt gratisavis, giver det røre i branchen. Mildt sagt.

Og det skal blive endnu værre. Islændingene slår ud med armene og erklærer, at den nye avis ud over at indgå i konkurrencen med de eksisterende gratisaviser MetroXpress og Urban skal konkurrere direkte med de betalte dagblade.

Man lover mediebureauerne en million læsere, etablerer eget distributionsselskab i samarbejde med Post Danmark og udfordrer tilmed Ritzaus Bureau med et planlagt eget nyhedsbureau.

Aviskrigen blæses i gang
Det kan den danske dagbladsbranche ikke sidde overhørig. Nyhedsavisen, som det islandske projekt bliver døbt, bliver overhalet indenom af JP/Politikens Hus, der får stablet 24timer på benene med planlagt udgivelse den 17. august 2006.

Også Det Berlingske Officins nye ejer, David Montgomery, vil være med i "aviskrigen", som den allerede kaldes, og mediehuset sender sin Dato på gaden dagen før 24timer.

Fredag den 6. oktober 2006 kommer så Nyhedsavisen endelig på gaden med målsætningen om, at alle husstande skal have et eksemplar, og det inden kl. syv om morgenen. Distributionen bliver dog fra dag et Nyhedsavisen største problem, skal det vise sig.

Det er imidlertid ikke det eneste problem, avisens ledelse og ejere må slås med. Nyhedsavisen er fra begyndelsen hadet af de øvrige medier og kommer også på kant med fagforbundet 3F og Dansk Journalistforbund om henholdsvis distribution og overenskomster.

Upopulær skrålhals
Samtidig med udgivelsen af Nyhedsavisen søsættes hjemmesiden Avisen.dk med lige så store ambitioner, og avisens nøglepersoner er ude med riven efter de gamle dagblade og andre medier i det hele taget.

Meningerne er således mange om tidligere chefredaktør David Trads, ligesom bestyrelsesformand Svenn Dam er i vælten mere end én gang.

Avisens nu afgående administrerende direktør Morten Nissen Nielsen har tidligere gjort sig mindre heldigt bemærket ved at kaste tunge og ikke altid helt fair skyts mod journalister og andre medier, ligesom afgående chefredaktør Simon Andersen er kendt for at have en skarp tunge.

Den rapkæftede attitude er således en del af Nyhedsavisens varemærke, men skaber også dårlig omtale og problemer for avisen i strategisk øjemed.

Skyerne trækker sammen
Årsregnskabet for 2006 er langt fra prangende for Nyhedsavisen, og i februar 2007 må avisen lukke sin Christiansborg-redaktion, der ellers skulle være med til at positionere Nyhedsavisen og udleve ambitionerne om også inden for den politiske journalistik at sætte nye standarder.

I 2007 skal avisen vise sig at tabe næsten en million om dagen og ender således med en bundlinie, der med blodrøde tal blinker "334,7 mio. kr.".

Efter årsskiftet overtager IT-investoren og Skype-milliardæren Morten Lund aktiemajoriteten i selskabet bag Nyhedsavisen, 365 Media Scandinavia, hvis ejerkreds også tæller islandske Stodir Invest. 365 Media Scandinavia er et datterselskab af den islandske mediekoncern Dagsbrun.

Kort efter fyrer avisen halvdelen af sin redaktionelle stab.

Stormen tager til
Trods forsøg på at bevise det modsatte, kommer det ikke til at gå bedre for Nyhedsavisen i 2008.

Den 21. juli 2008 overskrider avisen fristen for indlevering af årsregnskabet for 2007. Dermed risikerer selskabet tvangsopløsning, og det får bestyrelsen til at true med at gå, hvis ikke ejerne med Morten Lund i spidsen finder kapital til at drive avisen videre og får løst deres mellemværender med Skat.

De islandske ejere trækker sig ud af projektet og efterlader Morten Lund med den blødende medievirksomhed. Han proklamerer dog senere samme måned, at det er lykkedes via hans eget medieselskab ML Medie at få den amerikanske venturefond Draper Fisher Jurvetson til at give Nyhedsavisen en tiltrængt kapitalindsprøjtning.

En optimistisk Morten Lund tror nu endda på overskud i 2008 og får omsider indleveret årsregnskabet for 2007.

Nyhedsavisen vælter omkuld
Fredag den 29. august 2008 trækker Morten Lund højst uventet endnu et trumfkort: Nyhedsavsien skal købe den danske del af MetroXpress og sikre én stærk, landsdækkende gratisavis. Man er allerede i dialog med MetroXpress og vil fremlægge et bud efter weekenden, lyder det.

Lykkes overtagelsen ikke, vil Nyhedsavisen fortsætte som hidtil, lover Morten Lund, og dulmer dermed uroen hos de medarbejdere, der samme fredag studser over, at der ikke er gået løn ind på kontoen.

Hos MetroXpress kan man dog ikke genkalde sig en sådan dialog med Nyhedsavisen, og søndag aften den 31. august sprænger bomben så: Pengekassen er tom, avisen er gået konkurs.

Mandag den 1. september 2008 er det officielt, at Nyhedsavisen er en islandsk saga blot.

Selvransagelsens time
Nyhedsavisen lukker som Danmarks mest læste, ifølge avisens egen hjemmeside med et samlet oplag på 459.720, og drager uvægerligt paralleller til hedengangne Dagen, som imidlertid fik en noget kortere levetid på bare en måned.

Hovedaktionær Morten Lund påtager sig over for medarbejderne skylden for avisens nedtur.

Nu er nøglen drejet om på Holmen, og de medarbejdere, der ikke har fået løn i august, kommer til at hente deres penge hos Lønmodtagernes Garantifond. Øvrige kreditorer må væbne sig med tålmodighed og vente på, at konkursboet er gjort op.

Nyhedsavisens hjemmeside, Avisen.dk, leverer i skrivende stund fortsat ganske få nyheder og ifølge Morten Wagner fra Freeway, der i begyndelsen af året købte halvdelen af Avisen.dk, kommer hjemmesiden fortsat til at levere nyheder.

Freeway vil nu sammen med en endnu unavngiven mediepartner købe resten af hjemmesiden ud af konkursbegærede Nyhedsavisen A/S.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også