De betalte dagblade får flere og flere læsere per solgt eksemplar viser de dugfriske læser- og oplagstal.
I dag har Index Danmark/Gallup og Dansk Oplagskontrol udsendt de officielle tal for dagbladsforbruget i 1. halvår, og den altoverskyggende trend er klar: Der sælges færre aviser, som til gengæld læses af flere.
I realiteten er det mere sandsynligt, at tallene afspejler et højt kampagnetryk, hvor dagbladene forærer mange aviser væk - eller sælger dem til spotpris. Hvis et dagblad sælges til mindre end halvdelen af "normalprisen" tæller det nemlig ikke med i de kontrollerede oplagstal, mens læserne af de gratis aviser tæller med i læsertallene.
På nedenstående graf er der derfor ingen sammenhæng mellem udviklingen i oplaget og udviklingen i læsertallet.
Det er tydeligst hos Ekstra Bladet som har tabt 12,5 pct. af oplaget fra 1. halvår 2007 til 1. halvår 2008, men i den samme periode har fået 10,9 pct. flere læsere.
Kilde: Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup