Oplag tilbage - læsertal frem

De betalte dagblade får flere og flere læsere per solgt eksemplar viser de dugfriske læser- og oplagstal.I dag har Index Danmark/Gallup og Dansk Oplagskontrol udsendt de officielle tal for dagbladsforbruget i 1. halvår, og den altoverskyggende trend er klar: Der sælges færre aviser, som til gengæld læses af flere.
MediaWatch

De betalte dagblade får flere og flere læsere per solgt eksemplar viser de dugfriske læser- og oplagstal.

I dag har Index Danmark/Gallup og Dansk Oplagskontrol udsendt de officielle tal for dagbladsforbruget i 1. halvår, og den altoverskyggende trend er klar: Der sælges færre aviser, som til gengæld læses af flere.

I realiteten er det mere sandsynligt, at tallene afspejler et højt kampagnetryk, hvor dagbladene forærer mange aviser væk - eller sælger dem til spotpris. Hvis et dagblad sælges til mindre end halvdelen af "normalprisen" tæller det nemlig ikke med i de kontrollerede oplagstal, mens læserne af de gratis aviser tæller med i læsertallene.

På nedenstående graf er der derfor ingen sammenhæng mellem udviklingen i oplaget og udviklingen i læsertallet.

Det er tydeligst hos Ekstra Bladet som har tabt  12,5 pct. af oplaget fra 1. halvår 2007 til 1. halvår 2008, men i den samme periode har fået 10,9 pct. flere læsere.

Kilde: Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også