Fakta: Gratisaviskrigens store slag

Det var Nyhedsavisen, der i efteråret 2006 skød den seneste aviskrig i gang, men nu må gratisavisen selv bukke under.
Zandra Damsgaard
Det var Nyhedsavisen, der i efteråret 2006 skød den seneste aviskrig i gang, men nu må gratisavisen selv bukke under. Ikke engang to år overlevede det islandske projekt, der ifølge Berlingske Business har kostet mere end 800 mio. kr.

Herunder giver vi et oprids af gratisaviskrigen, indtil Nyhedsavisens ledelse sent søndag aften den 31. august meddelte partnere og medarbejderne, at man er nødt til at dreje nøglen om.

2006 - krigserklæringen
I februar buldrer det islandske investeringsselskab Baugur frem med meddelelsen om, at man vil revolutionere det danske avismarked med en husstandsomdelt gratisavis. Ud over at indgå i konkurrencen med de eksisterende gratisaviser MetroXpress og Urban er ambitionen at konkurrere direkte med de betalte dagblade.

Det falder Det Berlingske Officins nye ejer David Montgomery for brystet, og i august lancerer officinet, der også ejer Urban, gratisavisen Dato. Dagen efter sender konkurrenterne hos JP/Politikens Hus ligeledes deres tropper i form af nyudklækkede 24timer ind i gratisaviskrigen.

MetroXpress vil også være med og lancerer MetroXpress Aften, ligesom Nordjyske Medier spæder til med hele to gratisaviser, Centrum Aften og Centrum Morgen.

I oktober kommer så Nyhedsavisen endelig på gaden og oplever ganske som konkurrenterne store problemer med distributionen. Allerede i november lukker MetroXpress sin aftenudgave med et tab på 6 mio. kr.

2007 - de første ofre
Fyens Stifstidende indleder året med at åbne gratisavisen Xtra, og i april må Det Berlingske Officin erkende, at satsningen Dato var et flop. Avisen lukker efter at have kostet officinet mere end 200 mio. kr.

Nordjyske Medier lukker i juni sin aftenavis og slår morgenavisen sammen med 24timer i Nordjylland.

Det eksempel følger Fyens Stiftstidende, der i august slår Xtra sammen med 24timer på Fyn.

2008 - Nyhedsavisens endeligt
I januar overtager IT-investoren og Skype-milliardæren Morten Lund aktiemajoriteten i selskabet bag Nyhedsavisen, Stodir Invest. Kort efter fyrer avisen halvdelen af sine redaktionelle medarbejdere.

Måneden efter viser en Gallup-undersøgelse, at Nyhedsavisen nu er landets største avis. Samtidig relancerer Det Berlingske Officin sin Urban.

I marts overgår 24timer fra at være husstandsomdelt til udelukkende at være en såkaldt trafikavis. To måneder senere overdrager JP/Politikens Hus 24timer til MetroXpress, der til gengæld må afstå 24,5 pct. af sin aktiekapital til konkurrenten.

Sommeren er kvælende varm for Nyhedsavisen, der den 21. juli overskrider sidste frist for indlevering af forrige års regnskab og dermed risikerer tvangsopløsning. Avisens bestyrelse truer med at gå, hvis ikke ejerne finder kapital til at drive Nyhedsavisen videre og får løst deres mellemværender med Skat.

Senere på måneden meddeler Morten Lund, at han via sit eget medieselskab ML Medie har fået den amerikanske venturefond Draper Fisher Jurvetson til at tilføre Nyhedsavisen kapital. Samtidig trækker de islandske ejere sig ud af det skrantende projekt.

Morten Lund tror dog på et overskud og får omsider indleveret årsregnskabet for 2007.

Fredag den 29. august trækker Nyhedsavisens ejer et trumfkort ud af det blå: Nyhedsavisen skal købe den danske del af MetroXpress og sikre én stærk, landsdækkende gratisavis, lyder det. Buddet vil blive fremlagt efter weekenden, og lykkes overtagelsen ikke, vil Nyhedsavisen fortsætte som hidtil, forsikrer Morten Lund.

Hos MetroXpress kender man imidlertid ikke til sådanne planer, og det var som bekendt også en noget anden meddelelse, der nåede Nyhedsavisens interessenter den sidste dag i august.

Den 1. september står det således klart , at Nyhedsavisen – til konkurrenternes lettelse – må indgive konkursbegæring. Hovedaktionær Morten Lund tilskriver avisens lukning lavkonjunkturen og den generelle finansielle afmatning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også