Nyhedsavisen frigiver forsvindede få mio. til markedet

Nyhedsavisens lukning frigiver højst 65-75 mio. kr., og det har næppe stor effekt på avismarkedet.

Per Fanefjord Laursen

Nyhedsavisens lukning frigiver højst 65-75 mio. kr., og det har næppe stor effekt på avismarkedet.

Lisbeth Knudsen forventer, at lukningen af Nyhedsavisen vil gavne gratisavismarkedet, som blandt andet tæller Urban under Berlingske Media.

"Konsekvensen vil forhåbentlig blive, at vi kan få et mere kommercielt bæredygtigt gratisavismarked i Danmark med en sund konkurrence mellem de resterende på markedet og på et realistisk økonomisk grundlag," siger hun.

Hun tager fejl, mener direktør Morten Kristensen, PHD Copenhagen. Han kan ikke se, at lukningen betyder ret meget for markedet, selvom han finder det trist, at læsere og annoncørerne mister en valgmulighed.

PHD estimerer at Nyhedsavisen på 290 dage årligt med lidt god vilje har omsat for 65-75 mio.

"Gratisaviserne har ikke været den væsentligste trussel mod de gamle dagblade - det er udviklingen i medieverden og digitaliseringen. De 65-75 mio, der frigives til markedet, gør ikke megen forskel, og langt fra alle penge går til aviserne. En del siver mod internettet," siger han.

PHD-direktøren kan godt se for sig, at Lisbeth Knudsen vil vælge at trække Urban ud af markedet, nu da krigen er slut. Men han tror dog også, at de annoncekroner, der trods alt siver til andre, vil gavne Ekstra Bladet, MetroXpress - og Lisbeth Knudsens BT.

Fakta: Aviskrigens store slag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også