Analytiker: Nu ryger Urban også

Aviskrigen er slut, den var frygtelig dyr, men stimulerede dog markedet til nytænkning.

Per Fanefjord Laursen
Aviskrigen er slut, den var frygtelig dyr, men stimulerede dog markedet til nytænkning.

Medieanalytiker Preben Sepstrup, der i disse dage skriver midtvejs status på en ny masterplan for dansk mediestøtte, mener, at gratisaviskrigen nu endelig er forbi.

"Der kommer ikke flere lanceringer, højst regionale tiltag. Islændingene har vist, at det ikke kan lade sig gøre. De fejlbedømte det danske marked, da de troede, man kunne overføre deres lille marked til det noget større Danmark. Nu er det bevist, at der ikke er plads til flere."

Preben Sepstrup gør status:

"Nyhedsavisens tilstedeværelse og gratisaviskrigen har tvunget aviserne ud i nytænkning og i alternative strategisk tanker, helt fra 2001, og det var sundt. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at de erfaringer er meget dyrt køb."

For dyrt, tænker Sepstrup.

Han mener i øvrigt ikke, at gratisaviser har presset avismarkedets læsertal. Tværtimod, er der vundet avislæsere.

Medieanalytikeren tror på MetroXpress med 24timer

"Min vurdering lyder, at der i hvert fald er plads til MetroXpress og 24timer - drevet med en national avis og med regionale versioner. Er der plads til Urban? Ja, men jeg mistænker, at Berlingske Media benytter lejligheden til at komme ud af Urban, for nu er krigen jo slut."

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også