Ebbe Dal: Dagblade skal ikke brandes som dagblade

Avis-ledelser verden over er ved at få øjnene op for betydningen af branding, viser ny trend-rapport, men branding-indsatsen kan rykke sig fra papir til online.
Tine Brødegaard Hansen

Avis-ledelser verden over er ved at få øjnene op for betydningen af branding, viser ny trend-rapport, men branding-indsatsen kan rykke sig fra papir til online.

I rapporten 'Innovations in Newspapers 2008' fra WAN (World Association of Newspapers) er branding et af de vigtige område, dagblade anbefales at have fokus på. I den forbindelse fremhæves ugemagasinet, The Economist, som et forbillede for avishusene.

Selvom brandingeksperter som eksempelvis, Jesper Kunde, adm. direktør i Kunde & Co.,  allerede tilbage i 2003 slog på tromme for en mere offensiv brandingstrategi hos dagbladene, peger WAN på, at budskabet nu for alvor er ved at synke ind hos avisledelserne verden over.

Koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Torsten Bjerre Rasmussen, taler om at Ekstra Bladet næste år vil tjene lige så mange penge på online som på avisen, samtidig er der en bred erkendelse af, at såvel globale som lokale oplagstal ikke kommer til at vokse igen. Hvilken betydning kan det få for avishusenes branding?

Administrerende direktør for Danske Dagblades Forening, Ebbe Dal, har ikke sat sig ind i rapporten endnu, men bekræfter at WAN i kraft af sit verdensomspændende netværk, er gode til at få øje på trends på dagbladsområdet.

Hvor langt kan udviklingen i retning af faldende indtjening på papirproduktet gå for at avishusene stadig kan brande sig på at være dagblade?

"Der er ingen tvivl om, at dagbladene har stærke brands og at de fortsætter med at være stærke, når de anvendes på internettet. Derfor synes jeg ikke, man kan sige, at dagbladene skal brande sig på at være dagblade, som du siger, men netop, at brandet vil glide over til at dække det, der til enhver tid er hovedaktiviteten."

Er du enig i, at The Economist kan fungere som forbillede for avisbranchen?

"Om Economist entydigt er det store forbillede? Det er jo trods alt et andet medie end et dagblad, men selvfølgelig er der stor inspiration at hente der. Men der er også mange andre inspirationskilder både i Europa og over hele verden. Og glem ikke, at Danmark bestemt er blandt de lande, som i stor udstrækning bliver besøgt af mediafolk fra andre lande, som søger gode ideer. Jeg tror også, man må sige, at dagbladene nationalt og lokalt har nogle af de mest kendte varemærker i Danmark."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også