Brug borgerne og brug nettet

Det ser ikke så sort ud for lokalbladene, hvis de satser digitalt og på borgerjournalistik.
Laura Bøge Mortensen

Det ser ikke så sort ud for lokalbladene, hvis de satser digitalt og på borgerjournalistik.

På forsiden af Lolland-Falster Folketidendes website gløder en smuk solnedgang over Østersøen ved Bøtø. Billedet er taget af en læser fra Nykøbing, og selvom det umiddelbart bare ligner en solnedgang, så kan de blive Lolland-Falster Folketidendes redning fra den omtalte døende lokaljournalistik..

Faldende oplagstal, kommende lavkonjunktur og manglende interesse for lokalblade blandt den unge del af befolkning er årsager til at UPDATES fagmedarbejder og ekspert i lokaljournalistik Peter From Jacobsen mener, at lokalmedierne skal tænke i nye baner, hvis deres aviser skal overleve.

"Det er tydeligt, at interessen er sivende, og man vil blive nødt til at nytænke den måde, man dækker sit område på," siger Peter From Jacobsen.

Ingen klynk
På Lolland-Falsters Folketidende er oplagstallet faldet 4,8 procent fra juni 2007 til juni 2008, men chefredakør Søren Knudsen har ikke tænkt sig at klynke over det. "Det er en livsfaktor, vi har lært at leve med, men det er klart, at vi gør en masse for at modarbejde tendensen."

På Lolland-Falster er økonomien dog ikke helt elendig, for hvad der mistes ved bladsalg, det kompenseres der for på mediets onlinetilbud.
"Selvom vi er faldet i oplagstal, så har vi aldrig haft kontakt med så mange brugere, som vi har i dag" siger Søren Knudsen.

Et holdbart brand?
På Skive Folkeblad er chefredaktør Ole Dall enig. Også her bruger han nettet, for at få fat i læsere og dermed annoncørerne. Samtidig gør Ole Dall opmærksom på, at hans medie har nichestof, som ingen andre kan levere. Og lige netop det gør Skive Folkeblad til et unikt og holdbart brand.

At lokaljournalistik er et holdbart brand er vist en sandhed med modifikationer. I hvert fald når det kommer til fremtidens avislæsere. En undersøgelse fra erhvervsmagasinet Limited Edition, som er foretaget blandt 2500 repræsentativt udvalgte danskere, viser at lokal- og regionalavisernes relevans falder jo yngre danskerne er.

Brug borgerne
I Århus er Peter From Jacobsen enig i, at det lokale og niche ikke bare sådan uden lige sikrer læsere. Men det kan solnedgangen fra Østersøen ved Bøtø!

"En løsning i fremtiden kan være, at lokalbladene skal inddrage borgerne i højere grad", siger han og forklarer, at fremtidens borgere skal levere stoffet, imens journalisterne skal tage sig af opgaver så som at samle stoffet og i højere grad være en slags redaktionssekretærer.

Nye roller til journalister
Til sidst fremhæver Peter From Jacobsen, at lokalbladene først og fremmest skal følge med i den digitale udvikling. "Der er en tendens til, at man klynger sig meget til avisen på papir og til den traditionelle opfattelse af "journalisten" og hans område. Her skal vi til at tænke nyt," lyder opfordringen fra Peter From Jacobsen.

Søren Knudsen fra Lolland-Falster er delvis enig i ekspertens udmelding. "Vi bruger borgerjournalistik, fordi vi har en forpligtigelse til at inddrage borgerne, men jeg kan ikke forestille mig, at vi kunne spare penge på det og afsætte professionelle journalister i fremtiden".

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også