Gratisaviskrig ramte Helse

Helse blev seneste offer i udviklingen med annoncepriser, der styrtdykker som følge af krigen mellem gratisaviserne.
MediaWatch
Helse blev seneste offer i udviklingen med annoncepriser, der styrtdykker som følge af krigen mellem gratisaviserne.

Efter mere end 50 år i sundhedens tjeneste er Helse selv blevet syg.  Bladet får ingen offentlige tilskud, men lever udelukkende af annonceindtægter, og dem har der ikke været mange af, siden aviskrigen gik i gang. Især manglende annoncer i første halvdel af 2008 har ramt bladet hårdt.

"Når gratisaviserne kan sælge en helsideannonce for 15.000 kr., så kan Helse ikke overleve ved at tage tre gange så meget for det samme. Men havde vi solgt annoncer til samme lave priser, så var Helses død bare indtruffet noget før," siger bladets direktør, Klaus Legau til BT. 

Helses nye konkurrent Dagens Puls har den seneste tid erfaret, hvorledes Helse har solgt annoncer til meget lave priser. Direktør Nina Vedel-Petersen erkender til MediaWatch, at det også er et problem for hende. Men omvendt anerkender hun, at jo færre gratismedier med sundhed som fokus, jo mindre konkurrence for Dagens Puls.

Helse har nu tre uger til at finde en løsning på Helses problemer. Han peger på, at en redning kunne være at finde en pengestærk samarbejdspartner såsom et pensionsselskab eller et forsikringsselskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også