MediaWatch

Stadig blodige oplagstal i juni

Berlingske Tidende solgte 15.713 færre aviser hver eneste hverdag i juni i forhold til samme måned sidste år. Også Jyllands-Posten er hårdt ramt.

Berlingske Tidende solgte 15.713 færre aviser hver eneste hverdag i juni i forhold til samme måned sidste år. Også Jyllands-Posten er hårdt ramt.

Her er listen over de hårdest ramte dagblade målt i faktiske tal:

  1. Berlingske Tidende: -15.713 (-12,6 pct.)
  2. Jyllands-Posten -14.285 (-10,5 pct.)
  3. Nordjyske Stiftstidende -7.280 (-11,2 pct.)
  4. Ekstra Bladet -7.126 (-7,2 pct.)
  5. Politiken -4.298 (-3,8 pct.)
  6. B.T. -3.479 (-3,9 pct.)
  7. Sjællandske -2.839 (-13,3 pct.)
  8. Århus Stiftstidende -2.293 (-7,9 pct.)
  9. JydskeVestkysten -2.247 (-3,1 pct.)
  10. Dagblade/Frederiksborg Amts Avis -1.831 (-3,9 pct.)

Kilde: Udgivererklæringer fra Dansk Oplagskontrol

Der var 24 hverdage i juni inkl. lørdage og dermed løber det samlede fald for de værst ramte aviser op i følgende tal:

  1. Berlingske Tidende: -377.112
  2. Jyllands-Posten -342.840
  3. Nordjyske Stiftstidende -174.720
  4. Ekstra Bladet -171.024
  5. Politiken -103.152
  6. B.T. -83.496
  7. Sjællandske -68.136
  8. Århus Stiftstidende -55.032
  9. JydskeVestkysten -53.928
  10. Dagblade/Frederiksborg Amts Avis -43.944
Det er svært at fastslå det præcise indtægtsfald på baggrund af oplagstallene. Hvis aviserne alle var blevet solgt til den fulde løssalgspris, ville salget af Berlingske have indbragt op mod 7,5 mio. kr. mindre i detailleddet. I abonnement er aviserne imidlertid billigere.

Sammenlagt solgte alle de danske avishuseknap 70.000 færre aviser dagligt i forhold til sidste år. Det svarer til 5,8 pct. af det samlede oplag, som nu er nede på 1.135.864.

Til gengæld er gratisavisernes oplag steget med 124 pct. fra 471.926 til 1.055.226.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs