Det Berlingske Officin sælger ud

Det Berlingske Officin har frasolgt sin aktieandel i Kristeligt Dagblad. Fornuftigt, siger ekspert.
Maz Plechinger

Det Berlingske Officin har frasolgt sin aktieandel i Kristeligt Dagblad. Fornuftigt, siger ekspert.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

I mandags meddelte Det Berlingske Officin, at aktieposten på 22 pct. i Kristeligt Dagblad var afhændet. På overfladen måske et underligt valg, da Kristeligt Dagblad som et særsyn i den danske presse har kunnet fremvise stigende omsætning og ikke mindst overskud de seneste år.

Men medieanalytiker i Kaupthing Bank Henrik Schultz mener ikke, at beslutningen om at sælge fra er forkert.

»Kristeligt Dagblad kører godt, men nogen strålende forretning er det jo ikke. Så umiddelbart vil jeg sige, at beslutningen er fornuftig.«

Det Berlingske Officins ejer, Mecom, har i lang tid kæmpet med kursproblemer, og aktien er alene den seneste måned faldet fra kurs 32,5 til gårsdagens kurs 22,5. For et år siden var kursen over 90.

Køber egne aktier
Og den udvikling, som Mecom langt fra er ene om at opleve i mediebranchen, fik blandt andre Henrik Schultz til tidligere på året at forudse, at branchen kunne få svært ved at tiltrække kapital fra investorer.

»Man har i Mecom et krav om afkast, og man har brug for noget, der kaster godt af sig eller har potentiale på kort sigt, og så er der to muligheder. Enten må man øge afkastet af det, man allerede har, eller man må, som det er sket nu, forsøge at bytte det ud med noget, der giver bedre på den knap så lange bane,« siger Henrik Schultz.

»Derudover har Det Berlingske Officin allerede de brands, man har brug for, så med mindre de ville styrke samarbejdet med Kristeligt Dagblad, havde de ikke brug for dem.«

Køberne er Kristeligt Dagblad selv samt det tidligere tobakskompagni Chr. Augustinus Fabrikker, der allerede før tilkøbet i ejede mere end 5 pct. af aktiekapitalen. Deres andel er nu på 18,5 pct. af aktiekapitalen.

Fakta om Kristeligt Dagblad
2005: Oplag: 50.752.
Omsætning (1.000 kr.): 74.578. Resultat før skat (1.000 kr.): 3.974.
2006: Oplag: 52.875.
Omsætning (1.000 kr.): 82.169. Resultat før skat (1.000 kr.): 6.991.
2007: Oplag: 52.108.
Omsætning (1.000 kr.): 89.573. Resultat før skat (1.000 kr.): 9.781.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også