Ekspert: Jyllands-Posten tager risiko med tabloid

Mediekonsulent Morten Nielsen er positiv over for JPs tabloid-tanker, men risikoen er større, end da Berlingske gik samme vej.
Tine Brødegaard Hansen

Mediekonsulent Morten Nielsen er positiv over for JPs tabloid-tanker, men risikoen er større, end da Berlingske gik samme vej.

"Jeg tror grundlæggende at omlægningen til tabloidformat er en god idé, selvom det er mere risikabelt for Jyllands-Posten, end for andre de andre aviser der er gået tabloid. Deres læsere er mere traditionelle og konservative end læserne af Berlingske Tidende og Politiken, der også er mindre præget af business to business end Jyllands-Posten."

Ikke desto mindre er Morten Nielsen overbevist om, at tabloid-formatet vil give et løft til avisen og ikke mindst give besparelser.

"Tabloidaviser har mindre papirforbrug, de er lettere at bryde om og at producere, til gengæld bliver tillæg og magasiner sværere at have i avisen, de kommer til at virke mere overvældende for læserne, sådan som det er tilfældet for Børsen, men ser man på Børsens oplag, har det jo ikke afskrækket læserne."

Får Jyllands-Posten held med at hæve prisen?

"De har konjunkturerne imod sig, men tabloid er den nye standard og måske kan de sænke rabatterne i stedet. Upsiden er, at det er den rigtige trend, og det afgørende motiv er at spare penge."

Da Berlingske Tidende gik over til tabloidformat i 2006, som modsvar til Nyhedsavisen, skilte Politiken sig ud blandt storbyaviserne med sit broadsheet-format, mener Morten Nielsen, dengang var det rigtigt set at bevare det

"I dag er tabloid så meget mainstream, at det ikke virker useriøst eller skræmmer læserne, men i 2006 var det overvældende så mange aviser der gik over til tabloid, og Politiken skilte sig ud, men standarden er den samme på avismarkedet i dag, og det er tabloid."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også