Tabloid-overgang rammer næppe annonceindtægter

JP/Politikens overgang til tabloid og effektivisering ved trykning ét sted, er en naturlig tilpasning til markedet, siger bureauer.
Per Fanefjord Laursen

JP/Politikens overgang til tabloid og effektivisering ved trykning ét sted, er en naturlig tilpasning til markedet, siger bureauer.

"Det er helt fornuftig, at en leder justerer ind i god tid," lyder buddet fra adm. direktør Ulrik Thagesen, Mediacom.

Carats Print Director Kim Ponsaing finder det helt logisk, at JP/Politiken følger efter Berlingske Tidende med en omlægning til tabloid for Jyllands-Postens vedkommende efter sommerferien.

Politiken er ikke inde i billedet, endnu.

Carat opfatter Jyllands-Postens overgang til tabloid som det rigtige træk. Det signaliserer en modernisering og opfriskning af et produkt, som er sværere og sværere at sælge, og som langsomt bliver til et mere eksklusivt nicheprodukt.

"Samtidig taber Jyllands-Posten ikke noget videre på et mindre antal annoncemillimeter, for mængden af de store broadsheet-annoncer er beskeden," siger han. Dog noterede Berlingske Tidende et ret betydeligt indtægtstab på tabet af jobannoncemillimeter, og lignende vil Jyllandsposten også opleve.

"Aviser, der går i tabloid, bliver tykkere og vinder jo til gengæld flere helsider, som kompenserer," siger Ulrik Thagsen.

Direktør Lars Munch bekræfter effektiviseringer af avisproduktionen overfor MediaWatch. Det vil betyde, at man skal beskæftige færre folk.

Som MediaWatch skrev tidligere på dagen, forlyder det også, at JPs trykkeri i Viby skal nedlægges, og trykningen flyttes til koncernens trykkeri i Erritsø ved Fredericia.

"Det lyder sandsynligt, at koncernen kan spare på produktionen ved at trykke både Jyllands-Posten, Metroxpress og 24timer det samme sted. Det kan de jo nu, når JP går ned i format," lyder vurderingen fra Carat.

Endvidere er det billigere at trykke en tabloidavis, påpeger Mediacom.

Kim Ponsaing konkluderer, at JP/Politiken forsvarer sig så godt, de kan, på et marked, der ifølge ham reelt har tre gange så mange avisudgivelser, som der er befolkningsinteresse og annoncekroner til.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også