Jakob Elkjær: Danmark ikke stor nok til Dagen

Mens Dagen tiltrak de bedste journalister, stod det grelt til på salgssiden. Der er ikke behov for nye elitære aviser, i stedet bør der satses på middelklassen.
Tine Brødegaard Hansen

Mens Dagen tiltrak de bedste journalister, stod det grelt til på salgssiden. Der er ikke behov for nye elitære aviser, i stedet bør der satses på middelklassen.

Det vurderer chefredaktør på Journalisten Jakob Elkjær, som MediaWatch har bedt om at udpege de vigtigste lektier at lære af dagbladet Dagens fald, hvor han har en fortid som nyhedsredaktør.

"Helt banalt kan man særligt drage to konklusioner. 1 Det koster penge at lave avis. 2 Man skal kunne salgshåndværket."

Centrale områder som kundehåndtering, kundearkiv og salg af brandannoncer sejlede, men heller ikke de journalistiske ambitioner stod mål med ressourcerne.

"Hvis man vil lave fortællende journalistik, kræver det mange ressourcer og måske også flere end der er tilgængelige i et sprogområde som Danmark, derfor tror jeg mere på den type satsning Dagen ønskede at være i et magasinformat."

Et indholdsmiks af International Herald Tribune og magasinet Euroman skulle harmonere godt med dyre brandannoncer, men salget af dem og den øvrige administration var "hamrende uprofessionel", lyder det fra Jakob Elkjær.

"Vi journalister blev fascinerede, men salgsfolk er ikke sådan at narre. De dygtige sælgere har stillet kritiske spørgsmål til annoncesalget og distributionen, og dem har han (Peter Linck, red.) nok ikke ønsket at få ombord, eller også har han ikke kunnet tiltrække dem."

Jakob Elkjær tror ikke meget på et fremtidigt dagbladskoncept, der går efter de højtlønnede læsere, den vej er i forvejen overtrafikeret af betalingsaviserne, der ofte holdes af privilegerede læsere som personalegode.

"Måske skulle man overveje at lave en avis, der ligger mellem gratisavisen og betalingsavisen, det skulle være en man betaler for, men knap så elitær. Mediebureauerne er meget fokuseret på de højtlønnede læsere, men hvem laver avis til den almindelige middelklasse?"

Selvom Ekstra Bladet og B.T. nok vil hævde at gøre netop det, er det ikke alle der er interesseret i en tabloidavis, mener Jakob Elkjær og peger på, at gratisaviserne netop ikke forsøger at efterligne dem. Gratisaviserne er udtryk for, at der bliver lanceret nye dagblade i Danmark, og at der er et marked for dem. For de nuværende betalingsdagblade "er blevet det nye klaver" for de velhavende klasser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også