Lars Munch: En glædens dag

JP/Politikens adm. dir., Lars Munch, afviser at investeringerne i 24timer har været forgæves. Konsolidering er det rigtige træk.
Tine Brødegaard Hansen

JP/Politikens adm. dir., Lars Munch, afviser at investeringerne i 24timer har været forgæves. Konsolidering er det rigtige træk.

Er det en glædens dag for JP/Politikens Hus i dag?

"Ja det er en glædens dag, vi bliver hermed medejere af den absolut førende gratisavisvirksomhed i Danmark. Vi ønsker at opnå en position som førende på markedet, det bidrager dagens meddelelse til."

Lars Munch mener ikke at fusionen er udtryk for at JP/Politikens Hus giver op og erkender ikke at formå at drive en lønsom gratisavis, i stedet siger han:

"Nu er vi medejere af de to førende gratisaviser, det er offensivt og ikke defensivt."

En ekspert spår over for MediaWatch, at gratisaviserne vil have en dominerende position på avismarkedet om fem år, og at omnibusaviserne dør ud, hvad mener du om det?

"For 15 år siden sagde Bill Gates, at der for nu fem år siden ikke ville være flere aviser tilbage. Hidtil har alle forudsigelser om mediemarkedet været forkerte, de fleste analytikere mente, at internettet betød dagbladsdød, i dag er situationen, at det er dagblade, der sidder på nyhedsformidlingen på internettet. Det er en vigtig pointe, at forudsigelserne har været forkerte, så jeg tager dommedagsprofetierne helt afslappet, baseret på de eksempler."

Betyder fusionen ikke, at jeres egne forudsigelser om at kunne drive en gratisavis alene var forkerte?

"Det viste sig at være helt rigtigt træk. Vi etablerede 24timer fordi vi tog den begyndende konkurrencesituation alvoligt, vi undervurderer ikke konkurrencen. 24timer blev et af landets stærkeste trafikaviser, derfor er det næste naturlige skridt at søge den konsolidering vi nu har set for at styrke bedste gratisaviser på markedet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også