Berlingske sætter chefnavne på Newsrooms

Flere brikker falder på plads i Det Berlingske Officins store forandringsproces til moderne avishus.
Per Fanefjord Laursen
Flere brikker falder på plads i Det Berlingske Officins store forandringsproces til moderne avishus.

Det er en længere proces for den gamle aviskoncern.

I disse dage afslutter officinets ledelse forhandlinger med faglige repræsentanter om de planlagte fratrædelser, som følge af nye arbejdsstrukturer. Oprindelig indebar planen, at ca. 25 redaktionelle medarbejdere skulle forlade deres respektive pladser hos BT, Berlingske Tidende og Urban.

"Vi ender med færre end de 25, jeg vil ikke give det præcise tal, før vi har skrevet ud til alle tillidsrepræsentanter," siger Lisbeth Knudsen. Der er tale om nedlagte stillinger, ikke afskedigelser. Men der tilbydes også frivillig afgang.

Planerne for fælles redaktionelle 'News Rooms' tager også form. De skal samles i Pilestræde fra juli. Officinet opretter en stor stærk sportsredaktion med den hastigt avancerende Jacob Staehelin fra BT som chef. Næst kommanderende bliver Jesper Caruso.

Der etableres en fælles rejsestofredaktion, en aok.dk redaktion og fælles fotodisk for Berlingske Tidende, Urban, Nyhedsmagasinet og BT, der ledes af henholdsvis Lars Rix, Christina Majcher og Søren Lorentzen.

Man overvejer også mere fælles produktion af livsstilsstof, herunder 'Kun for Kvinder', der kan bearbejdes til at passe til de forskellige redaktionelle linjer. Chef bliver Anne Krogh Sørensen.

Når det først er indarbejdet, at de enkelte aviser og redaktioner vinkler og tilpasser stof fra fælles puljer, åbner det flere muligheder for fælles enheder. Det kunne f.eks. være fælles underholdningsstof og udenrigsstof, m.m.

"Ja, der er mange flere muligheder, og det vil vi udnytte, som tiden kommer. Nu tager vi første skridt," siger Lisbeth Knudsen.

Lisbeth Knudsen roser medarbejderne.

"Vi har været gennem en stor proces fra september 2007, hvor vi gik i gang med den nye strategi, der går ud på at vores overlevelse ligger mellem print og online, og der har været stor forandringsparathed blandt medarbejderne."

Det Berlingske Officin er godt i gang med den øvelse, som har været påkrævet og undervejs i flere år. En øvelse, hvor omkostninger tilpasses fremtidens realistiske indtægter, og hvor den journalistiske produktion bliver mere effektiv og fleksibel.

Det betyder, at færre medarbejdere skal producere mere, til alle platforme og medier, og med færre redaktionelle mellemledere, fordi journalisterne selv lægger historie på online. Og med flere store redaktionelle enheder, der producerer stof til online og print for alle tre aviser.

Men øvelsen er mere end det, påpeger Lisbeth Knudsen:

"Målene er økonomiske og øget effektivitet, men det er også en indholdsrevolution, hvor vi kan versionere og udvikle vort stof på en helt anden måde. Vi kan bruge vores ressourcer mere spændende, med mere interessante jobs til følge, fordi man arbejder sammen, til eksempel ved en sportsbegivenhed, hvor en blogger live, mens andre skriver baggrund," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også