Nicheavisers position også truet

Nicheaviser som Børsen, Information og Kristeligt Dagblad melder om fremgang, men nye tal kan underminere deres position.
Tine Brødegaard Hansen

Nicheaviser som Børsen, Information og Kristeligt Dagblad melder om fremgang, men nye tal kan underminere deres position.

Generelt er danskernes vurdering af betalingsavisernes værdi som nyhedskilde og deres relevans stærkt udfordret, hvilket også kan få afsmittende effekt for nicheaviserne. Det skriver erhvervsmagasinet Limited Edition på baggrund af en undersøgelse blandt 2500 danskere, som Analyse Danmark har gennemført om holdningen til betalingsaviser og medieforbrug.

Informations adm. dir. Morten Hesseldahl har over for MediaWatch forklaret avisens strategi:

"Den (væksten i nyhedsformidlingen, red.) er ulykkelig for den gamle dagbladsmodel, men en fordel for nicheaviserne. Begrundelsen for ikke at abonnere på Information førhen var ofte, at folk ikke kunne nøjes med Information, fordi de ikke følte sig klædt nok på nyhedsmæssigt af den, og at de ikke havde råd til at holde flere aviser. Det hører vi ikke længere, for nu dækker nettet og gratisaviserne rugbrødsnyhederne."

Morten Hesseldahls konklusion stemmer overens med Limited Editions analyse, der viser at blandt de 19-30-årige avisabonnenter er andelen af dem der læser nicheaviser på næsten 30 pct., i ingen anden aldersgruppe er andelen af nicheaviser så høj.

Men nicheavisernes medvind skal ses i forhold til det store antal respondenter, der overvejer helt at droppe betalingsaviser.

40 pct. af de 2500 adspurgte abonnerer på en avis. Ud af de 1000 er 13 pct. sikre på at de ikke vil forny abonnementet og 25 pct. er i tvivl. Blandt de unge mellem 19-30 år er andelen næsten på 50 pct.

Hvis omnibusaviserne ikke længere er nødvendige, kan nicheaviserne også risikere at miste grebet om læserne. Danske internetportaler som Jubii vil eksempelvis satse på nichejournalistik. Kommer der flere og bedre danske bud på det, kan nettet måske i højere grad udfordre nicheavisernes position.

Selvom nicheaviserne ikke vil betragtes som primær nyhedskilde, men som et supplement, kan tendensen til at betalingsaviser ikke opfattes som den vigtigste nyhedskilde få en afsmittende effekt på oplevelsen af deres relevans.

Spørgsmålet om hvor relevante de enkelte medier er for respondenterne resulterede i følgende rangordning:

1. TV-Avisen på DR1
2. TV 2 Nyhederne
3. Orientering og Radioavisen
4. Deadline på DR2
5. TV 2 News
6. Jyllands-Posten
7. Børsen
8. Information
9. Kristeligt Dagblad
10. Nyhedsavisen
11. Politiken
12. Berlingske Tidende
13. 24 timer
14. MetroXpress
15. Urban
16. Ekstra Bladet
17. B.T.

Skulle danskerne kun vælge en nyhedskilde, kommer tv og radio også ind på en klar førsteplads med 50 pct., dernæst internet med 27 pct., landsdækkende morgenavis med 12 pct., regional eller lokalavis med 5 pct., nicheavis med 3 pct., gratisavis med 2 pct. og formiddagsaviserne på en sidsteplads med kun 1 pct.

Mindre end hver tiende 19-30-årige ville vælge betalingsaviser som eneste nyhedskilde og blandt alle aldersgrupper er betalingsavisernes position udfordret. Fire ud af fem danskere var enige eller delvist enige i, at man godt kan være velorienteret uden en betalingsavis. I aldersgruppen 19-30 er 90 pct. helt eller delvist enige i det udsagn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også