Børsen er bedst, MetroXpress er størst

Ser man på læsertallene med kommercielle briller er Børsen duks, mens MetroXpress er størst.
MediaWatch

Ser man på læsertallene med kommercielle briller er Børsen duks, mens MetroXpress er størst.

Dagbladet Børsen og MetroXpress har bedst fat i de 15-49 årige, viser MediaWatch' analyse af læsertallene i første kvartal.

Mens tv-selskaber som TV 2 og TV3 typisk opgør deres seertal i de "kommercielle" målgrupper og ser bort fra børnene og de gamle, taler dagbladene normalt om deres læsertal i målgruppen fra 12 år og opefter.

Ser man på dagbladene med kommercielle tv-briller, viser det sig, at styrkeforholdet mellem aviserne forskubber sig noget i forhold til det billede, vi er vant til at se.
Værst går det ud over Jyllands-Posten, som er den af de 11 landsdækkende aviser, Gallup offentliggør detaljerede tal for på månedsbasis, der har dårligst fat i målgruppen 15-49 år. Kun 39,3 procent af JPs læsere er inden for den målgruppe mediebureauerne normalt efterspørger, i hvert fald når når de taler tv. Duksen er måske lidt overraskende Børsen, hvor hele 62,1 pct. af læserne i første kvartal 2008 var mellem 15 og 49.

Her er dagbladene inddelt efter hvor stor en del af deres læsere, der er mellem 15 og 49. (Tal fra første kvartal 2008. Kilde: Index Danmark/Gallup)

  1. Dagbladet Børsen 62,1%
  2. MetroXpress 61,5%
  3. Ekstra Bladet 59,1%
  4. Urban 58,9%
  5. 24timer 55,2%
  6. B.T. 53,0%
  7. Nyhedsavisen 50,6%
  8. ErhvervsBladet 45,5%
  9. Berlingske Tidende 45,3%
  10. Politiken 40,5%
  11. Jyllands-Posten 39,3%

Ser man på, hvem der i faktiske tal, når ud til flest læsere i den "kommercielle målgruppe," ser listen også lidt anderledes ud, end når man ser på samtlige læsere.
MetroXpress er Danmarks største avis, mens Nyhedsavisen, der rammer flere ældre på grund af husstandsomdelingen, ryger ned på andenpladsen.
Her er den samlede liste. Læsertallet er et gennemsnitstal for årets første tre måneder:

  1. MetroXpress 320.000
  2. Nyhedsavisen 305.000
  3. 24timer 291.000
  4. Urban 253.000
  5. Ekstra Bladet 252.000
  6. B.T. 211.000
  7. Jyllands-Posten 205.000
  8. Politiken 186.000
  9. Berlingske Tidende 146.000
  10. Dagbladet Børsen 128.000
  11. ErhvervsBladet 30.000

Her er til sammenligning avisernes styrkeforhold i målgruppen 12 år og op. Læsertal er gennemsnit for årets første tre måneder:

  1. Nyhedsavisen 603.000
  2. 24timer 527.000
  3. Jyllands-Posten 520.000
  4. MetroXpress 520.000
  5. Politiken 460.000
  6. Urban 429.000
  7. Ekstra Bladet 427.000
  8. B.T. 398.000
  9. Berlingske Tidende 323.000
  10. Dagbladet Børsen 207.000
  11. ErhvervsBladet 66.000

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også