Gratisaviserne tabte terræn i marts

De fem landsdækkende gratisaviser tabte markedsandele til betalingsaviserne i marts.
MediaWatch

De fem landsdækkende gratisaviser tabte markedsandele til betalingsaviserne i marts.

Det fremgår af de seneste læsertal fra Index Danmark/Gallup for marts 2008, hvor de fem gratisaviser (inkl. Erhvervsbladet) samlet set går tilbage med 3,3 procentpoint i share fra 46,9 i februar til 43,6 i marts.

Det fremgår, når man udregner tallene for de 13 "landsdækkende" hverdagsaviser. Dermed ser det ud til, at gratisavisernes vækst er stoppet.

Urban går overraskende tilbage i share fra 9,7 i februar til 8,5 i marts. Det sker efter en højt profileret relancering af avisen såvel redaktionelt som layoutmæssigt. Det er også overraskende, at Nyhedsavisen, der fra 1. februar kom med i alle Arrivas tog og busser, ikke har høstet en gevinst på den konto.

Share for de 13 "landsdækkende" med februartallene i parentes:

1. Nyhedsavisen 12,7 (12,8)

2. 24timer 10,0 (11,7)

3. Jyllands-Posten 11,6 (10,7)

4. MetroXpress 10,9 (11,4)

5. Politiken 10,2 (9,4)

6. Ekstra Bladet 9,4 (8,8)

7. B.T. 8,5 (8,5)

8. Urban 8,5 (9,7)

9. Berlingske Tidende 7,4 (6,8)

10. Dagbladet Børsen 4,5 (4,4)

11. Information 2,4 (2,4)

12. Kristeligt Dagblad 2,3 (2,2)

13. ErhvervsBladet 1,5 (1,3)

Share-tallene for marts melding om fremgang til betalingsaviserne og særligt de største, såsom Jyllands-Posten, Politiken og Berlingske Tidende, mens tallene for Børsen, Information, Kristeligt Dagblad og Erhvervsbladet bevarer en forholdsvis uændret share.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også