Politiken Weekly tror på mere end hundrede år

Trange avistider og internettet har ikke slået ugeavisen for udlandsdanskere ud. Næste år er der stor fødselsdag.
Thomas Bech Hansen
Trange avistider og internettet har ikke slået ugeavisen for udlandsdanskere ud. Næste år er der stor fødselsdag.
 
Hvad i alverden skal man med danske nyheder, der er mindst en uge gamle, når man sidder i et fjernt land langt fra bøgeskove og salten øster strand?
 
Det handler om at få baggrundsstof, debatindlæg, kronikker og faste Politiken-kendinge som Oh Danmark og ATS. Alt sammen i en papirform, prydet med velkendt layout og et lille dannebrog på forsiden. Og så adgang til den 'almindelige' udgave i pdf format. Det mener to af bladets tre medarbejdere, marketingchef Bent Elkjær og redaktør Gunnar Silberbrandt, der deler posten med Per Dabelsteen.
 
PolitikenWeekly så dagens lys helt tilbage i 1909 og er den eneste af sin slags i Danmark. Udgivelsen har været oppe på et oplag på 7000 og distribution til 120 lande. Nu ligger det på 115 lande og et oplag på 3500.
 
Tilbagegang
Bent Elkjær og Gunnar Silberbrandt tror på, at bladet kan fejre flere fødselsdage end næste års 100-fest, men er realistiske.
 
"Vi har et vigende abonnementssalg og internettet er en akilleshæl for os, det må vi erkende", siger Gunnar Silberbrandt.
 
Efter Politiken for nyligt offentliggjorde et millionunderskud, går tankerne da også i retningen af om Weekly kan overleve, på trods af at bladet i sig selv giver et lille overskud.
 
"Hvis Weekly nedlægges bliver det i hvert fald ikke på grund vores økonomi. Der er dog andre aktiviteter i huset, som giver underskud men som ikke kan nedlægges på grund af deres funktion. For eksempel er der Polfoto, som har haft underskud i mange år, men det kunne man jo ikke drømme om at nedlægge. Spørgsmålet er, om Politiken vil bevare Weekly hvis det på et tidspunkt kommer til at give et stort underskud", siger Gunnar Silberbrandt.
 
Svær målgruppe
PolitikenWeeklys abonnenter spænder fra au-apir piger, der skal til Frankrig i tre måneder til abonnenter gennem 50 år, der er bosiddende i Argentina. Der gøres en aktiv indsats for at få flere abonnenter.
 
"Det er noget med at skyde med spredehagl, for de er jo svære at ramme. Vi annoncerer i den daglige Politiken og på Politikens hjemmeside, og ellers har jeg kontakt med danske klubber og danske kirker i hele verden. Jeg snakker med dem, annoncerer i kirke- og klubblade, giver dem materialer, og sørger for, at vi for eksempel deltager i arrangementer med præmier", siger Bent Elkjær og fortsætter "men jeg kan nu ikke forstå. at der ikke er flere virksomheder, der ønsker at give deres udsendte medarbejdere et billigt, skattefrit avisabonnement. Det er den bedste investering i medarbejdere, der jo også skal integreres tilbage i Danmark igen."
 
PolitikenWeekly er et forholdsvist annoncelet medie. Det skyldes naturlige begrænsninger i forhold til målgruppen.
 
"Det er svært at finde annoncører, der har hele verden som målgruppe. Typisk har vi annoncer for biludlejning i Danmark, hvis folk kommer hjem på besøg, eller liebhaverannoncer til dem, der overvejer snart at flytte hjem", siger Bent Elkjær. "Men det burde være et interessant annoncemedie for danske prestigeprodukter. Tænk på de mange ambassadører, de kunne få rundt om i verden."
 
Tre mand og en frokost
Hundrede år er en stor milepæl for en hvilken som helst avis. Det tager Weekly-folkene dog med ro og en god humoristisk sans, da spørgsmålet lyder:
 
Sådan en fødselsdag skal vel fejres på behørig vis?
 
"Jeg tror vi bliver tre mand, der går ud og spiser en god frokost", lyder det fra Gunnar Silberbrandt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også