Endnu en oplagspind til aviskisten

Februar fortsatte, hvor januar slap, med et fald på 6 procent i oplaget hos de betalte dagblade.
MediaWatch

Februar fortsatte, hvor januar slap, med et fald på 6 procent i oplaget hos de betalte dagblade.

De dugfriske tal fra Dansk Oplagskontrol viser, at det, der før var en sivning, er blevet afløst af noget, der nærmer sig en styrtblødning. Hvor avisernes oplagsfald normalt har ligget på 2-3 procent i forhold til året før, er det nu oppe på 6 procent.

JP/Politikens Hus er stadig hårdere ramt end konkurrenterne fra Berlingske, når det gælder de "landsdækkende" aviser.

Her er listen over de hårdest ramte dagblade målt i faktiske tal. Tallet viser forskellen på antallet af solgte aviser på en hverdag i forhold til februar 2007:

  1. Jyllands-Posten - 9.672
  2. Nordjyske Stiftstidende -9.087
  3. Politiken -8.510
  4. Berlingske Tidende -8.398
  5. Ekstra Bladet -8.130
  6. Erhvervsbladet -5.699
  7. B.T. -4.000
  8. JydskeVestkysten -3.804
  9. Vejle Amts Folkeblad -3.346
  10. Fyens Stiftstidende -2.898

Ser man på faldet i forhold til avisernes størrelse, ser listen således ud:

  1. Erhvervsbladet -16,8%
  2. Nordjyske Stiftstidende -12,3%
  3. Sjællandske -11,9%
  4. Århus Stiftstidende -10,7%
  5. Ekstra Bladet -8,3%
  6. Randers Amtsavis -8,0%
  7. Politiken -7,2%
  8. Jyllands-Posten -6,8%
  9. Berlingske Tidende -6,8%
  10. JydskeVestkysten -5,1

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også