Endnu en oplagspind til aviskisten
Februar fortsatte, hvor januar slap, med et fald på 6 procent i oplaget hos de betalte dagblade.
De dugfriske tal fra Dansk Oplagskontrol viser, at det, der før var en sivning, er blevet afløst af noget, der nærmer sig en styrtblødning. Hvor avisernes oplagsfald normalt har ligget på 2-3 procent i forhold til året før, er det nu oppe på 6 procent.
JP/Politikens Hus er stadig hårdere ramt end konkurrenterne fra Berlingske, når det gælder de "landsdækkende" aviser.
Her er listen over de hårdest ramte dagblade målt i faktiske tal. Tallet viser forskellen på antallet af solgte aviser på en hverdag i forhold til februar 2007:
- Jyllands-Posten - 9.672
- Nordjyske Stiftstidende -9.087
- Politiken -8.510
- Berlingske Tidende -8.398
- Ekstra Bladet -8.130
- Erhvervsbladet -5.699
- B.T. -4.000
- JydskeVestkysten -3.804
- Vejle Amts Folkeblad -3.346
- Fyens Stiftstidende -2.898
Ser man på faldet i forhold til avisernes størrelse, ser listen således ud:
- Erhvervsbladet -16,8%
- Nordjyske Stiftstidende -12,3%
- Sjællandske -11,9%
- Århus Stiftstidende -10,7%
- Ekstra Bladet -8,3%
- Randers Amtsavis -8,0%
- Politiken -7,2%
- Jyllands-Posten -6,8%
- Berlingske Tidende -6,8%
- JydskeVestkysten -5,1