Ekspert: Lisbeth Knudsen mangler selvkritik

Partner i Kontrabande, Sune Aagaard, synes det er for nemt, når Lisbeth Knudsen affejer journalistopsigelser fra Officinet.
Tine Brødegaard Hansen

"Det er selvfølgelig vanskeligt for Lisbeth Knudsen at indrømme, at der er en krise", siger Sune Aagaard med henvisning til gårsdagens sag om journalistflugt fra Berlingske Business.

"Hvis folk trives enormt godt, hvor de er, så finder de ikke et andet job eller vælger at sige op for at skrive en bog. Den slags ville kunne klares med en orlov, hvis man synes man har et drømmejob. Så det kan ikke være tilfældet."

Sune Aagaard mener, at ledelsen på Berlingske Business bør undersøge, hvad der får journalisterne til at søge andre græsgange.

"Når mange medarbejdere søger væk, er det naivt ikke at se på, hvordan virksomhedskulturer er. Den gode leder vil gerne selv bestemme, hvem der skal gå hvornår, derfor burde hun spørge journalisterne: - Hvad kan vi gøre for at I bliver?"

Den seneste udvikling er ikke overraskende for Sune Aagaard, der peger på at stemningen i Det Berlingske Officin siden indtoget af udenlandske ejere, såsom Orkla og Mecom, i en årrække har været mere præget af penge end publicistiske ambitioner.

"Uanset om de journalistiske ambitioner i praksis er sænket eller ej, er atmosfæren afgørende for journalisterne. Hvis ledelsen vil holde på dygtige og ambitiøse medarbejdere, er den derfor forpligtet til at sikre, at det faglige og kreative miljø består, selvom kravene til indtjening skærpes. Ellers kan man ikke holde på kvalificerede medarbejdere.

"Journalister er følsomme væsner, klimaet og stemningen på arbejdspladsen er afgørende for deres trivsel."

Det Berlingske Officins krav til at alle journalister skal skrive til alle platforme, finder Sune Aagaard forståelig, men ikke nødvendigvis produktiv. Dels foretrækker nogle medarbejdere at skrive til papiravisen, hvor historierne i højere grad kan foldes ud, dels ligger de traditionelle mediehuses styrke ikke på nettet.

"En moderne medievirksomhed skal tilstræbe fleksibilitet og smidig ressourceallokering, og journalisterne bør ikke være berøringsangste over for forskellige platforme, men journalister er jo mennesker som alle andre, og nogle foretrækker at skrive til papiravisen. Nettet er mere begrænset og mindre featurepræget rent journalistisk," siger han og tilføjer:

"Når det er sagt, mangler Berlingske, Politiken og de andre at bevise, at de kan skabe en sund forretningsmodel på nettet. De har en position og et værdifuldt brand, fordi de laver en papiravis, men det brand er jo ikke skabt på nettet, hvor mange andre aktører blander sig i konkurrencen uden omnibusavisernes historiske bagage. På mindre sites som Kommunikationsforum formår man at skabe et community. Det vil alle gerne opnå, men få har haft held til det. Løsningen for Berlingske er ikke nødvendigvis at kaste penge efter nettet frem for papiravisen, det gør alle andre aviser jo også, uden at der er noget bevis på at det virker."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også