Regnskab: Godt og skidt på JP

Chefredaktør Carsten Juste er tilfreds med 2007, men har fået en sløv start på 2008.
MediaWatch

Chefredaktør Carsten Juste er tilfreds med 2007, men har fået en sløv start på 2008.

Jyllands-Postens øverste chef, Carsten Juste, belægger sine ord med omhu, når han taler om, hvordan morgenavisen kom ud af 2007. Dagbladene i JP/Politiken-koncernen er placeret i moderselskabet og leverer derfor ikke selvstændige årsregnskaber – og egentlig er det koncerndirektør Lars Munch, som udtaler sig om tallene.
”Men det er et pænt resultat på niveau med 2006,” siger Carsten Juste dog.

I 2006 lå facit omkring 100 mio. kr. før skat, men ifølge MediaWatch' oplysninger, når det ikke helt så højt i år, fordi Jyllands-Posten er med til at understøtte udgivelsen af 24timer.
Carsten Juste er tilfreds:
”Annoncekonjunkturerne har været gode, og vi klarede os over forventning på jobmarkedet – ja, vi har faktisk øget vores markedsandele over hele linjen. Og så har vi samtidig sparet en del penge ved løbende at justere i forhold til budgetterne. Det er blevet til temmelig mange penge i årets løb” siger han.

Jyllands-Posten sagde blandt andet farvel til ti kontraktansatte medarbejdere, og nogle ”produktionstekniske omlægninger” medførte også et fald i omkostningerne.

Den store succeshistorie lå – naturligvis – på nettet.

”Vi har fordoblet omsætningen, og vi har haft kolossale vækstrater, når det gælder antallet af brugere,” siger Carsten Juste, som i starten af 2008 har oplevet en klar afmatning på annoncemarkedet generelt.

”Det har ikke gået så godt som vi havde håbet. Job- og ejendomsannoncer har vist en afmatning og det er noget, vi vil blive nødt til at reagere på.”

Hvordan?
"Med den sædvanlige omkostningsbevidsthed."

Betyder det at vi vil se en sparerunde på Jyllands-Posten.
"Nej en egentlig sparerunde er ikke aktuelt, men vi kan ikke afvise, at det kunne blive nødvendigt. Vi er vant til at agere i god tid på de signaler markedet sender os."

Kan I se, om den faldende tendens fortsætter?
”Det er for tidligt at sige. Vi kan være heldige, at markedet stabiliserer sig på et lidt lavere niveau. På den anden side tør vi ikke lægge an på det, så vi kommer til at reagere med stor beslutsomhed og meget hurtigt.”

Jyllands-Posten deler problemet med den relativt sløje start på 2008 med langt de fleste konkurenter. Udover den generelle afmatning i økonomien er et af problemerne, at annoncørerne tøver med at indgå aftaler, fordi de håber på faldende priser på et meget konkurrencepræget mediemarked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også