Gratismarked har stabiliseret sig

Siden september har Nyhedsavisen ædt markedsandele, men gratisavisernes samlede læsertal er stabilt.
MediaWatch

Siden september har Nyhedsavisen ædt markedsandele, men gratisavisernes samlede læsertal er stabilt.

Antallet af læsere svinger lidt måned for måned, men inden for et relativt lille interval mellem 1,9 og 2,2 mio. læsere.
”Det ser meget stabilt ud, og noget kunne tyde på, at vi har nået det niveau som det danske marked kan understøtte,” siger Media Director Niels Christian Skjøth fra MediaCompany.

Hans vurdering deles af chef for printmedier Gitta Steffensen fra Carat:
"Jeg tror ikke vi vil se store udsving hverken i positiv eller negativ retning for gratisaviserne fremover, og det virker som om de har fået bedre styr på organisationen og distributionen".

Her er de samlede læsertal for Urban, MetroXpress, 24timer og Nyhedsavisen gennem det seneste halve år:

  • September: 2.147.000
  • Oktober: 2.186.000
  • November: 2.236.000
  • December: 1.944.000
  • Januar: 2.087.000
  • Februar: 2.202.000

Spørgsmålet er så om 2,2 mio. læsere er nok til at understøtte fire titler.
”Det er det næppe. Der skal nok presses en af titlerne væk, før de andre kan opnå, de læsertal de har behov for,” siger Niels Christian Skjøth.

Gitta Steffensen tror, at MetroXpress og Urban går udfordringer i møde:
"De er nødt til at positionere sig over for 24 timer og Nyhedsavisen, hvilket de også er i gang med. MetroXpress gør det ved at tænke mere i kreative løsninger, mens Urban tænker ungt".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også