Urban: Der skal mere til

Et skridt i den rigtige retning, men desværre næppe nok, lyder vurderingen af Urbans relancering fra Mediaedge:cia
MediaWatch

Et skridt i den rigtige retning, men desværre næppe nok, lyder vurderingen af Urbans relancering fra Mediaedge:cia

På mandag udkommer Berlingskes gratisavis Urban i nye klæder og med nyt slogan og ny målsætning. Målgruppen er yngre byboere mellem 20 og 40, og journalistikken skal være mere fræk, pågående og personfikseret. Alt sammen i et forsøg på at differentiere sig fra de tre større konkurrenter 24timer, Nyhedsavisen og MetroXpress.
Men ifølge Jane Ravn, print director hos Mediaedge:cia, bliver det op ad bakke for Urban.

”Relanceringen er et nødvendigt onde – for et eller andet skulle der ske. Jeg tror også, det er et skridt i den rigtige retning, men der er jo langt fra tale om nogen revolution, og jeg tror, at der skal mere drastiske ændringer til,” siger hun.

Forskellen på de fire gratisaviser er i dag så lille, at differentiering er en meget naturlig konsekvens af den jernhårde konkurrence, mener Jane Ravn.
”Og Urban sender da også et positivt signal om, at de har fokus på produktet. Men det er jo ikke sådan, at konkurrenterne bare sidder med hænderne i skødet. Urban har meget langt at gå, og jeg tror, at det både eksternt og internt er meget vigtigt, at man hurtigt ser et resultat af omlægningen,” siger Jane Ravn, der på annoncørernes vegne fryder sig over udviklingen.

”Det er meget positivt, at konkurrencen giver selvindsigt og tvinger aviserne til at lave et ordentligt produkt hver eneste dag,” siger hun.

For Urban kan konkurrencen imidlertid vise sig at blive for hård.
”Jeg tror desværre ikke det her er nok. Det er rigtigt set, at de forsøger at differentiere sig, men de skal op i sjette gear – eller meget gerne opfinde et syvende – hvis de vil bevise, at de kan flytte læsere. Og det får de brug for at gøre hurtigt,” siger Jane Ravn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også