Metroxpress er klar til nye investeringer

Metroxpress' overskud for 2007 er reduceret, men adm. direktør Søren Riis har positive forventninger til 2008
Tine Brødegaard Hansen

Metroxpress' overskud for 2007 er reduceret, men adm. direktør Søren Riis har positive forventninger til 2008, og er klar til investeringer.

"Vi siger aldrig i detaljer hvad der vil ske i det kommende år, men 2008 bliver mindst lige så spændende som 2007. Vi regner absolut med stadig at være overskudsgivende i 2008 og vil lave de nødvendige investeringer i oplag og distribution."

Til diskussionen om avisens faldende læsertal på baggrund af Gallups læsertal for januar, siger Søren Riis:

"Når vi kigger på månedstallene for januar, er vi faldet til en position som fjerdemest læste avis, men de tal er væsentligt mere følsomme end halvårstallene, som er meget mere pålidelige. Vores distributionsstrategi skal hele tiden forbedres, men vi kan ikke reagere på læsertallene fra måned til måned-"

Søren Riis kan ikke oplyse nærmere om Metroxpress distributionsstrategi, der blandt andet bliver udfordret af Nyhedsavisens aftale med Arriva, men han understreger at Metroxpress står stærkt i den kommercielt mest interessante målgruppe.

"Vi er stadig den mest læste i avis i målgruppen 15-40 år. Det er den målgruppe annoncørerne efterspøger. De personer der læser Nyhedsavisen og Metroxpress, som er over 60 år, dem får vi ikke penge for fra mediebureauerne, derfor er det de yngre læsere der tæller."

På baggrund af et Metroxpress-regnskab der fortsat viser overskud, lader Søren Riis til at tage Nyhedsavisens udvikling med ro.

"Nyhedsavisen har erkendt, at det er dyrt at hustandsomdele, derfor er de mere tilstede i trafikken. Men husstandsomdelingen var en væsentlig del af deres indtjeningsgrundlag. Nu distribueres de primært i Århus og København, men hvis læserne både har fået leveret en avis derhjemme og kommer ned i bussen og finder Nyhedsavisen, så vil det ikke af den grund give flere læsere," siger Søren Riis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også