Nyhedsavisen er den mest læste avis

Morten Nissen Nielsen jubler over Gallups aktualitetstal for januar 2008, der viser at Nyhedsavisen er landets mest læste avis.
Tine Brødegaard Hansen

Morten Nissen Nielsen jubler over Gallups aktualitetstal for januar 2008, der viser at Nyhedsavisen er landets mest læste avis.

"Yes, sådan. Nu er vi nummer et i Danmark. Vores læsertalsvækst er hamrende stærk. Samtidig fastholder vi en forrygende læserprofil. Det er en ret god kombination for annoncørerne," siger Morten Nissen Nielsen i en pressemeddelelse.

Sammenlignet med januar 2007, har Nyhedsavisen haft en positiv vækst på 125 procent, og er gået fra 268.000 læsere til 604.000. Også i hovedstaden er Nyhedsavisen størst med 335.000 læsere. Nærmeste forfølger på gratisavisområdet er Metroxpress med 237.000 læsere.

Det overbeviser ikke umiddelbart chef for printmedier hos Carat, Gitta Steffensen.

"Det er lidt af en proces Nyhedsavisen er igennem, men aktualitetstallene har peget i den retning fordi 24timer har stoppet nogle tiltag for at få styr på den økonomi, som hverken de eller Nyhedsavisen kan siges at have," siger Gitta Steffensen.

Gratisaviserne dominerer toppen af læsertallene. 24timer ligger på andenpladsen med 554.000 læsere og Metroxpress på fjerdepladsen med 501.000 læsere. Jyllands-Posten sniger sig som den eneste af de gamle dagblade ind som nummer tre med 508.000 læsere.

Urban har for alvor brug for en hjælpende hånd fra Det Berlingske Officin med sine blot 428.000 læsere.

"En meget stor del af vores vækst kommer fra læsere, der har forladt de gamle betalingsaviser. Vi har god grund til at forvente yderligere vækst i de kommende måneder, bl.a. fordi vi nu supplerer vores husstandsomdelinger med distribution i samtlige Arrivas busser og tog," siger Morten Nissen Nielsen.

Netop Arriva-aftalen ser Gitta Steffensen som en af Nyhedsavisens store forcer i et usikkert gratisavismarked, hvor hun ikke finder det nemt at være medieplanlægger.

"Der er store forventninger til at Arriva-samarbejdet kan blive udslagsgivende i slagsmålet mellem gratisaviserne, hvor 24timer har trukket i land distributionsmæssigt. Men alene i dag er der spekulationer om en fusion mellem Metroxpress og 24timer. Vekselvirkningen mellem hvem der er stærk og svag er for stor til at en vinder kan udråbes på baggrund af januar-tallene," siger Gitta Steffensen.

Gitta Steffensen er ikke i tvivl om at avisen.dk vil få fordel af den nye ejerkreds, hvor blandt andre Freeway-koncernen indgår. Men hun stiller sig tvivlende over for om tendensen for papir-produktet er holdbar.

"Produktet er ok som det er nu, men hvis de ikke kan holde stilen efter de store redaktionelle nedskæringer, er det heller ikke sikkert de kan fastholde læserne."

Morten Nissen Nielsen giver udtryk for, at Nyhedsavisen beholder deres forholdsvis lave kontaktpriser, trods spekulationer om, at de vil stige for at indfri målet om 'break even' i november 2008.

Men set fra Gitta Steffensens skrivebord skal effekten af læsertallene vise sig langtidsholdbar, før hun for alvor tror på, at Nyhedsavisen kan stå distancen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også