Budkrisen er afblæst

Efter år med voldsomme problemer og cheffyringer i stakkevis er dagbladene ved at komme ud af distributions-helvede.
MediaWatch
Efter år med voldsomme problemer og cheffyringer i stakkevis er dagbladene ved at komme ud af distributions-helvede.

I de senere år har det været forbandet svært for de danske dagblade at opfylde den vigtigste læresætning i branchen: Avisen SKAL ud.

Kaos er næppe for stærkt et ord, hvis man skal beskrive situationen i 2005, 2006 og det meste af 2007, og problemerne kostede direktørerne jobbet blandt andet i Dansk Avisomdeling og Bladkompagniet.

Først og fremmest har det været svært at skaffe avisbude, men det problem er nu helt forsvundet, fortæller koncernlogistikdirektør i JP/Politikens Hus, Hans Peter Nissen, der samtidig er formand for distributionsudvalget i Danske Dagblades Forening.

”Det har faktisk aldrig været lettere at skaffe avisbude, end det er lige nu,” siger han.

Omkring 25 procent af de danske avisbude importeres i dag fra udlandet. Indtil for nylig var Polen det foretrukne rekrutteringssted, men nu er polakkerne blevet for rige til, at de danske budlønninger for alvor trækker. Derfor er fokus skiftet til det fattige Rumænien. Med en timeløn på 150-200 kroner, hvoraf der kun skal betales AM-bidrag, er budjobbet meget attraktivt for rumænerne.

”Og vi stiller jo ikke høje krav til uddannelse,” siger Hans Peter Nissen

Men der er også en anden faktor, som har slået igennem i den seneste tid.

”Den meget stramme kurs over for folk på overførselsindkomster har gjort det lettere for os at finde danske avisbude,” siger Hans Peter Nissen.

Og når det er let at skaffe bude, er det også lettere at sikre kvaliteten. Et sløset bud ryger nemlig hurtigere ud, når der står en afløser klar i kulissen.

Det kan aflæses direkte i reklamationsprocenterne, som er faldet markant i andet halvår af 2007.

”Vi får vel 25 procent færre klager, end vi gjorde for et år siden,” vurderer Hans Peter Nissen.

Hvad det betyder for avishusenes økonomi, er svært at aflæse direkte.

”Men der er ingen tvivl om, at dårlig kvalitet i distributionen på lang sigt kan have stor betydning for, om man kan fastholde abonnenterne,” siger Hans Peter Nissen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også