Nyhedsavisens mange læsere kan give annonce-bonus

Nyhedsavisens høje læsertal vil afspejle sig i deres annoncepriser - alternativt, skal de gamle morgenavisers priser falde.
MediaWatch
Nyhedsavisens høje læsertal vil afspejle sig i deres annoncepriser - alternativt, skal de gamle morgenavisers priser falde.

Prisforskellen mellem de nye gratisaviser og de gamle morgenaviser er nemlig stadig alt for stor.

Det siger Jane Ravn, printdirector i Mediaedge:cia.

Hun går ikke med på gættelegen, om hvorvidt Nyhedsavisen vil opnå den øgede pris for deres annoncer, som de håber. Det meste interessante i hendes øjne er, hvor de nuværende og nye læsere kommer fra.

"Er det nye læsere, der aldrig før har læst avis, som Nyhedsavisen får? I så fald er det fint, hvis de tilhører den brede kommercielle målgruppe, men er det andre avisers læsere de tager, så er det endnu mere værdifuldt for dem. I det tilfælde må annoncørerne følge med," siger Jane Ravn.

En af Nyhedsavisens nye investorer, Morten Lund, er et tegn på, at avisen vil fortsætte sin udvikling, og det vil medføre prisstigninger.

"Siden Nyhedsavisen kom på markedet, har de haft introduktionspriser på deres annoncer, ligesom alle andre nye medier bliver nødt til. Men for vores kunder er det interessant, at deres læsertal er steget markant i anden halvdel af 2007," siger Jane Ravn. Prisstigninger sker nemlig ikke pludseligt, men eksempelvis som følge af øgede læsertal og produktudvikling.

"Markedet er i en situation, hvor de landsdækkende dagblade mister læsere, men stadig står fast på deres annoncepriser. Når Nyhedsavisen har flere læsere og lavere priser, kan vi som mediebureau opnå en langt bedre kontaktpris til vores kunder, end tilfældet er f.eks. med de gamle morgenaviser."

Som indkøber går Jane Ravn efter at opnå det højest mulige antal kontakter i en given målgruppe og selvfølgelig til den billigste pris. "Og Nyhedsavisen har også en interessant kommerciel målgruppe for vores kunder," siger Jane Ravn. "Vi afskriver ikke at diskutere kvalitet, men pris og kvalitet skal altid hænge sammen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også