Avisbranchen forbløder
De danske avishuse solgte omkring 1,9 mio. færre dagblade i november sammenlignet med samme måned sidste år.
Det viser de seneste tal fra Dansk Oplagskontrol.
Værst ser det ud i JP/Politikens Hus, hvor salget af de tre store aviser, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet sammenlagt dykkede med nær ved 800.000 aviser.
Normalt regner man oplagsnedgangene i procenter, men MediaWatch har denne gang set på de faktiske tal, og det giver et mere præcist og dystert billede af problemet. Uanset hvor man vender sig hen, er situationen alvorlig:
- Politiken: -365.000
- Jyllands-Posten: -310.000
- JydskeVestkysten: - 170.000
- B.T.: -165.000
- Berlingske Tidende: -163.000
- Nordjyske Stiftstidende: -161.000
- Århus Stiftstidende: -155.000
- Ekstra Bladet: -122.000
Sammenlagt solgte de 31 aviser i statistikken (Erhvervsbladet er ikke medregnet, da avisen var gratis i november sidste år) knap 35 mio. aviser i november.
Det er svært at omregne oplagstallene til kroner og øre, for der er stor forskel på, hvor mange penge de enkelte aviser realiserer per abonnent. Det dyk i læsertallet, som oplagsnedgangen naturligvis fører med sig, er på grund af opgørelsesmetoderne forsinket, så oplagsfald fører typisk ikke til et hurtigt fald i annonceindtjeningen.