Avisbranchen forbløder

De danske avishuse solgte omkring 1,9 mio. færre dagblade i november sammenlignet med samme måned sidste år.
MediaWatch

De danske avishuse solgte omkring 1,9 mio. færre dagblade i november sammenlignet med samme måned sidste år.

Det viser de seneste tal fra Dansk Oplagskontrol.

Værst ser det ud i JP/Politikens Hus, hvor salget af de tre store aviser, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet sammenlagt dykkede med nær ved 800.000 aviser.

Normalt regner man oplagsnedgangene i procenter, men MediaWatch har denne gang set på de faktiske tal, og det giver et mere præcist og dystert billede af problemet. Uanset hvor man vender sig hen, er situationen alvorlig:

  • Politiken: -365.000
  • Jyllands-Posten: -310.000
  • JydskeVestkysten: - 170.000
  • B.T.: -165.000
  • Berlingske Tidende: -163.000
  • Nordjyske Stiftstidende: -161.000
  • Århus Stiftstidende: -155.000
  • Ekstra Bladet: -122.000

Sammenlagt solgte de 31 aviser i statistikken (Erhvervsbladet er ikke medregnet, da avisen var gratis i november sidste år) knap 35 mio. aviser i november.

Det er svært at omregne oplagstallene til kroner og øre, for der er stor forskel på, hvor mange penge de enkelte aviser realiserer per abonnent. Det dyk i læsertallet, som oplagsnedgangen naturligvis fører med sig, er på grund af opgørelsesmetoderne forsinket, så oplagsfald fører typisk ikke til et hurtigt fald i annonceindtjeningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også