OMD: For tidligt at begrave aviserne

De seneste dages dystre spådomme om voldsomme fald i annonceindtjeningen for de betalte dagblade i 2008 hviler ifølge mediebureauet OMD på et spinkelt grundlag.
MediaWatch
De seneste dages dystre spådomme om voldsomme fald i annonceindtjeningen for de betalte dagblade i 2008 hviler ifølge mediebureauet OMD på et spinkelt grundlag.

”Tendensen er rigtig. Men der er så mange spændende ubekendte faktorer, at det ikke giver mening at forsøge at se så langt frem i tiden,” siger Claes Braagaard, trading director hos OMD, til MediaWatch.

Claes Braagaard ser tegn på, at de betalte dagblade har nået bunden, hvad læsertal angår.

”I den seneste tid har vi sammenlignet læsertal fra en buldrende aviskrig med tallet fra året før, hvor alt var fred og idyl. I november har vi så for første gang kunnet sammenligne ragnarok med ragnarok, og her viste tallene, at næsten alle betalingsaviser gik frem i forhold til november 2006. Det bliver spændende at se i de kommende måneder, om aviserne virkelig har fået bremset tilbagegangen,” siger han.

Mediebureauerne er lige nu i gang med at forhandle årsaftaler på tv-området, mens aftalerne, når det gælder printmedier, først vil være klar i løbet af foråret.

”Vi har foreløbig kun modtaget et enkelt prisudspil - fra Politiken, som lægger op til uændrede priser i 2008 - så ring til mig igen i april. Til den tid er jeg meget klogere” siger Claes Braagaard, som er sikker på, at betalingsaviserne finder modtræk, hvis det for alvor trækker op til en annoncelussing.

”Jeg tror, det kan få betydning for efterspørgslen, om det bliver muligt at lave koncernaftaler. Hvis vi for eksempel kan lave koncernaftaler med Berlingske og ikke med JP/Politiken så kunne det få efterspørgslen til at stige hos Berlingske, som dermed måske endda kunne opleve en vækst i 2008,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien