Aviser står til 2008-nedtur
Mediebureauet Carat vurderer, at betalingsaviserne vil miste op mod 10 pct. af annonceindtægterne i 2008
I dagens udgave af Børsen MedieMarked, spår Jane Ravn, printdirector hos Mediaedge:cia, at de tre store morgenaviser vil miste op mod 15 pct. af annonceomsætningen i 2008, og hendes vurdering bakkes op af mediechef Gitta Steffensen fra Carat.
”Jeg tror 15 pct. er højt sat, men der er nok ingen tvivl om, at især Berlingske Tidende og Politiken vil være udsatte i den hårde konkurrence i hovedstaden i 2008,” siger hun.
Peter Lindegaard, adm. direktør for Berlingske Tidende, tror heller ikke, at 2008 bliver noget jubelår for avisen, men omvendt mener han, at mediebureauerne er for pessimistiske på hans vegne.
”Vi forventer et fald på grund af den generelle afmatning i den danske økonomi, men til gengæld vil vi se en vækst i onlineannonceringen, og vi tror også, at det vil være et plus for os, at vi i højere grad vil sælge annoncer på tværs af titler og platforme,” siger han.
Derfor står der et rundt 0 ud for ”annoncevækst” i Peter Lindegaards 2008-regneark.
Gitta Steffensen tror, at aviserne fortsat vil tabe oplag og læsere i 2008 og at det vil kunne aflæses på bundlinjen, men der er et enkelt positivt element i nedgangen.
”Aviserne er stadig gode til at holde fast i kernelæserne, som også er de mest interessante set med annoncørernes øjne,`” siger Gitta Steffensen.