Betalingsaviser er også gratis

Det er et unødvendigt svaghedstegn, når også betalingsaviser forærer deres produkt væk, siger forsker. 
Tine Brødegaard Hansen

Det er et unødvendigt svaghedstegn, når også betalingsaviser forærer deres produkt væk, siger forsker. 

Betalingsaviser blev foræret væk og sent om aftenen var standerne med gratisaviser stadig helt fyldte. Det indtryk fik den hollandske professor Piet Bakker, da han kom til Københavns Lufthavn og senere inde i byen ville finde eksemplarer af de fire gratisaviser, aftenen før et seminar om avismarkedet.

"Ud over de fire, fik jeg ErhvervsBladet og Jyllandsposten gratis i lufthavnen og senere inde i byen fik jeg en gratis udgave af Berlingske Tidende."

Som omtalt på MediaWatch fredag, mener Piet Bakker, forsker i gratisavis-markedet, at betalingsaviserne er blevet usikre på deres produkt.

Betalingsaviserne opgraderes derfor med yderligere baggrund og analyse, hvilket efterlader endnu større spillerum til at gratisaviserne kan fange de utålmodige eller mindre læsevante avislæsere.

"Det faktum, at betalingsaviserne også forærer deres produkt væk på gader og stræder eller med diverse særtilbud, er noget de helst ikke vil tale om", sagde Piet Bakker på seminaret.

Det journalistiske kvalitetsprodukt, som betalingsaviserne i højere grad vil hævde at repræsentere end gratisaviserne, imponerer tilsyneladende hverken den brede læserskare eller annoncørerne nævneværdigt.

Piet Bakker optalte på en given dag, at MetroXpress med sine 64 sider indeholdt 60 procent annoncer, samme fordeling var gældende for Urban. Nyhedsavisen på 48 sider havde ca. 50 procent annoncer, hvilket han også kom frem til for 24timer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også