Briefing: Ugen i mediebranchen

Ekstra Bladet har skiftet ud på chefredaktørposten, danske medieledere går generelt for lidt op i ledelse og større omsætning i forlagsbranchen. Få overblikket over den forgangne uge i Mediedanmark.
Foto: Stine Tidsvilde
Foto: Stine Tidsvilde

Ah, en tiltrængt weekend er på trapperne og lige om lidt rammer vi påskedagene. Inden da, så smæk benene op på divaneseren og få overblikket over de største nyheder fra branchen i ugens løb.

Var første uge af april en dansk folkekomedie kunne den hedde noget i retningen af ”Halløj på Rådhuspladsen”. For der har virkelig været gang i den på tredje sal i JP/Politikens Hus.

Mandag eftermiddag meddelte JP/Politiken i en pressemeddelelse, at Ekstra Bladets chefredaktør gennem ni måneder, Henrik Qvortrup, ikke længere skulle stå i spidsen for mediehusets tabloidavis. Ifølge adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Kirk Ørskov, var der ikke tale om en fyring, men at Qvortrup gerne selv ville stoppe.

Ny mand i spidsen for Ekstra Bladet blev Knud Brix, der siden november har været en del af chefredaktionen. En lidt speciel situation at stå i, anerkendte Knud Brix, men Ekstra Bladet er ”et godt et sted – trods udskiftninger, ikke mindst i den øverste ledelse”, lød det i et interview med MediaWatch, hvor han understregede, at Henrik Qvortrups strategiske kurs bliver fastholdt trods hans exit.

Samtidig var han Knud Brix klar over, at der ligger mange timers arbejde foran ham.

”Vi har en udfordring i forhold til vores Plus, der er en af de tre hovedsøjler i strategien, hvor vi heldigvis vokser kontinuerligt og godt. Men vi skal have endnu mere skub i den vækst. Det vil jeg ikke lægge skjul på. Det er også min primære opgave, at vi skal have flere digitale abonnenter, og dermed lave noget indhold som brugerne vil betale 79 kr. om måneden for,” sagde Knud Brix.

Generelt fik Knud Brix pæne ord med på vejen. Både i et stort portræt her i MediaWatch og fra Ekstra Bladets tillidsrepræsentant.

I første omgang valgte Henrik Qvortrup ikke at kommentere på udmeldingerne fra JP/Politikens Hus. Fredag brød han tavsheden på Facebook, hvor det blandt andet lød.

”Ja, formelt frasiger jeg mig frivilligt chefredaktørposten. Formelt. Jeg må dog være ærlig og tilføje, at det nok en af den slags beslutninger, som andre formodentlig havde taget for mig få nanosekunder efter, at jeg ikke selv var nået frem til den.”

Manglende ledelseserfaring i mediebranchen

Det er kun de færreste, der formår at ramme en af topstillingerne i dansk presse. Og med Knud Brix, der kun kan mønstre fem måneders ledelseserfaring, er vi ude i de store sjældenheder.

Men udnævnelsen af journalister til mediechefer sker gang på gang. I stedet for ledelseserfaring handler det ofte om journalistisk dygtighed, lød det fredag fra flere fagfolk med nært kendskab til både branchen og ledelse.

Mediekommentatorerne Lasse Jensen og Søren Schultz Jørgensen lagde netop stor vægt på de ikke-journalistiske ledelsesaspekter, da vi bad dem vurdere, hvad Knud Brix bør have øje på for at beholde hjørnekontoret på Ekstra Bladet i længere tid end sin forgænger og vende forretningen på tabloidavisen.

Og så ikke mere ”Halløj på Rådhuspladsen”.

Streamingtjeneste under rekonstruktion

De senere år har dansk animation fejret store triumfer, og ifølge Animation Denmark er vækstpotentialet enormt. Men der er akut brug for at øremærke langt flere penge til dansk indhold med landets 2-14-årige som målgruppe, mener brancheforeningen.

”Vi bliver voldsomt udfordret på, at vi er så dygtige produktionsselskaber, at vi nærmest kan klare os uden produktionsrabatter. Men det er ikke vores eget indhold, vi primært lever af. Vi tjener penge på at lave indhold til alle mulige andre aktører uden for Danmark,” forklarede Sarita Christensen, der er næstformand i Animation Denmark.

Hos den danske musiktjeneste Moodagent har bundlinjen ikke set godt ud. Onsdag kunne vi skrive, at virksomheden, der oprindeligt stilede efter at blive en udfordrer til Spotify, er under rekonstruktion af Sø- og Handelsretten. Mere end halvdelen af den danske stab er opsagt og har ikke fået udbetalt løn for marts, mens udenlandske afdelinger er nedlagt. Et nyt selskab under samme navn er allerede oprettet, fremgår det af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR.

Vi slutter denne uge med en solstrålehistorie fra de danske forlag. I 2021 kunne den danske forlagsbranche kippe med flaget. Ikke mindst fordi omsætningen for andet år i træk steg med fremgang i salget af både trykte og digitale lyd og e-bøger, viste Danske Forlags årsstatistik.

Ugens tal

1,308 mia. kr. vil DR bruge på hovedkanalen DR1 i 2022. Det er et fald på 126 mio. kr. i forhold til 2021-budgettet.

Nyt på navnefronten

Sebastian Risbøl Jacobsen bliver 1. maj ny redaktør på Skolemonitor.

Vicedirektør og director of audiences i analyseinstituttet Kantar Gallup, Frank Klausen, er fratrådt sin stilling med udgangen af marts.

Christina Rosendahl og Klaus Kjeldsen stopper som formand og næstformand i Danske Filminstruktører.

Thomas Bigum er indtrådt i tv-kanalen Sport Lives ejerkreds.

Vagn Petersen stopper efter 24 år som øverste chef på TV2 Øst. Han fratræder, når der er blevet fundet en afløser.

Peter Larsen skal være chef for mediestrategi og vækst i selskabet Kayak. Han kommer fra en stilling som kommerciel direktør på Børsen.

Kommunikations- og pressechef på Politikens Forlag, Camilla Kramer Høy Schou, skal fra efteråret være kreativ udviklingschef i forlaget.

Rune Huvendick Jensen er ansat som forlagsredaktør hos Gyldendal Uddannelse.

Daniel Svarts bliver ny direktør i STV Production.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også