MediaWatch

Professor: Bag skrantende økonomi i regionale avishuse ligger forsømte lokalmedier

Når de regionale mediehuse er pressede økonomisk handler det bl.a. om skrantende produktudvikling af lokaljournalistikken i ugeaviserne, mener professor i medieledelse ved CBS, Anker Brink Lund. Den køber hverken Jysk Fynske Medier eller Sjællandske Medier, men anerkender behovet for udvikling. Nye digitale lokalmedier kan bane vejen.

Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS. | Foto: PER FOLKVER

De regionale avishuse har ondt i bundlinjen og har gennem de seneste fem år enten sat penge til eller genereret beskedne overskud. Det viser en opgørelse over de fire største regionale mediehuses resultater, som MediaWatch har foretaget.

Ifølge professor i medieledelse ved CBS, Anker Brink Lund, er det imidlertid ikke interessen og efterspørgslen på lokaljournalistik, der er udfordringen for de regionale mediehuse, men snarere produktet. Frem for at dyrke og udvikle den nære lokaljournalistik i de gratis, annoncefinansierede ugeaviser, er der blevet fokuseret på husenes abonnementsbårne dagblade, der har en bredere, regional dækning, mener han.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs