166 norske medier har søgt kompensation fra hjælpepakke

Den norske regering har afsat 300 mio. norske kr. til en mediehjælpepakke efter coronakrisen. Den har 166 medier søgt om at få del i.
Foto: PR/TV 2 (Norge)
Foto: PR/TV 2 (Norge)

Stribevis af norske medier har søgt om hjælp fra den norske regerings millionpulje til medier, der har mistet annonceomsætning på grund af coronakrisen. Det skriver Kampanje.

Ved ansøgningsfristen, der udløb torsdag, havde det norske Medietilsynet fået 166 ansøgninger ind. Det er færre end i Danmark, hvor mere end 220 medier søgte regeringens hjælpepakke, da første deadline, som gjaldt de medier, der ikke får redaktionel produktionsstøtte, udløb i juni.

Rammen for den norske mediehjælpepakke er 300 mio. norske kr. svarende til 212 mio. kr. For at få andel i kompensationen skal de norske medier have haft et dokumenteret fald i omsætningen på mindst 15 pct. på grund af coronakrisen i forhold til samme periode i 2019.

Det er mindre end i Danmark, hvor ansøgere skal have oplevet et fald på mindst 30 pct. i annonceomsætningen.

Det er især norske aviser, der har lagt billet ind på den hjælpende hånd. 79 aviser har søgt og 53 tidsskrifter og magasiner, dertil 15 netaviser, en lokal-tv kanal og 18 radiokanaler, skriver Kampanje.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også