Grønlandsk mediehus løftede overskuddet sidste år
![Christian Schultz-Lorentzen, adm. direktør og ansv. chefredaktør, Sermitsiaq.AG. | Foto: PR/Sermitsiaq.AG](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11985863.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc79kgnsg4rc2mz1xqqi.jpg)
Det grønlandske medieselskab Sermitsiaq.AG kunne i 2019 konstatere, at både bruttofortjenesten og overskuddet gik fremad. Det skriver medieselskabet i en pressemeddelelse.
Selskabet oplyser ikke sin omsætning i meddelelsen, men bruttofortjenesten steg med 6 pct. til 24,7 mio. kr. Samtidig voksede bundlinjen i 2019 til 5,12 mio. kr. Det var var godt 400.000 kr. mere end året forinden.
"Vi er i direkte og daglig kontakt med næsten hele befolkningen. Dermed lever vi flot op til vores publicistiske formål, hvilket samtidig også gør vores medier attraktive for annoncørerne," siger Christian Schultz-Lorentzen, adm. direktør for Sermitsiaq.AG, i meddelelsen.
Medieselskabet melder samtidig om vækst i det digitale besøgstal på 11,6 pct. og en stigning i det samlede oplag på tværs af printaviser og e-aviser på 3 pct. Også annonceomsætningen voksede. Blandt nyhederne fra Sermitsiaq.AG i 2019 var lanceringen af en ny digital tilstedeværelse for Nuuk Ugeavis.
Sermitsiaq.AG skriver i meddelelsen, at der i 2019 er sket optimeringer af medieselskabets drift og omkostninger.
Relaterede artikler
Grønlandsk mediehus fik lidt mindre overskud i 2018
For abonnenter