Grønlandsk mediehus løftede overskuddet sidste år

Stigende oplag og annonceomsætning var med til at præge 2019 for Sermitsiaq.AG, hvis bruttofortjeneste og overskud gik fremad.
Christian Schultz-Lorentzen, adm. direktør og ansv. chefredaktør, Sermitsiaq.AG. | Foto: PR/Sermitsiaq.AG
Christian Schultz-Lorentzen, adm. direktør og ansv. chefredaktør, Sermitsiaq.AG. | Foto: PR/Sermitsiaq.AG

Det grønlandske medieselskab Sermitsiaq.AG kunne i 2019 konstatere, at både bruttofortjenesten og overskuddet gik fremad. Det skriver medieselskabet i en pressemeddelelse.

Selskabet oplyser ikke sin omsætning i meddelelsen, men bruttofortjenesten steg med 6 pct. til 24,7 mio. kr. Samtidig voksede bundlinjen i 2019 til 5,12 mio. kr. Det var var godt 400.000 kr. mere end året forinden.

"Vi er i direkte og daglig kontakt med næsten hele befolkningen. Dermed lever vi flot op til vores publicistiske formål, hvilket samtidig også gør vores medier attraktive for annoncørerne," siger Christian Schultz-Lorentzen, adm. direktør for Sermitsiaq.AG, i meddelelsen.

Medieselskabet melder samtidig om vækst i det digitale besøgstal på 11,6 pct. og en stigning i det samlede oplag på tværs af printaviser og e-aviser på 3 pct. Også annonceomsætningen voksede. Blandt nyhederne fra Sermitsiaq.AG i 2019 var lanceringen af en ny digital tilstedeværelse for Nuuk Ugeavis.

Sermitsiaq.AG skriver i meddelelsen, at der i 2019 er sket optimeringer af medieselskabets drift og omkostninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også