MediaWatch

Måling: Vi holder på pengene ved avisernes betalingsmure

Tema: Det digitale nyhedsmarked. Selvom vi i stigende grad kaster penge efter digitale medieprodukter som Netflix og Spotify, halter nyhedsmedierne efter. Folk ser ikke grund til at betale for journalistik, de kan få andre steder, lyder det fra medieforsker.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Betalingsmurene er skudt flittigt op i medielandskabet, siden Politiken i 2013 åbnede ballet med et digitalt abonnement til prisen for "en kop kaffe", lød salgsargumentet dengang. Stort set alle avishuse er siden fulgt trop og har rullet brugerbetaling ud på nettet, hvor trafiktallene peger opad og melder om, at nyhedsinteressen er intakt blandt brugerne.

Men selvom medierne har rejst betalingsmure omkring hovedparten af indholdet de seneste år, er befolkningens villighed til at punge ud til de private nyhedsmedier for den digitale journalistik stort set uændret. Det viser en rundspørge, som Wilke har foretaget for MediaWatch.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs