MediaWatch

Måling: Vi holder på pengene ved avisernes betalingsmure

Tema: Det digitale nyhedsmarked. Selvom vi i stigende grad kaster penge efter digitale medieprodukter som Netflix og Spotify, halter nyhedsmedierne efter. Folk ser ikke grund til at betale for journalistik, de kan få andre steder, lyder det fra medieforsker.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Betalingsmurene er skudt flittigt op i medielandskabet, siden Politiken i 2013 åbnede ballet med et digitalt abonnement til prisen for "en kop kaffe", lød salgsargumentet dengang. Stort set alle avishuse er siden fulgt trop og har rullet brugerbetaling ud på nettet, hvor trafiktallene peger opad og melder om, at nyhedsinteressen er intakt blandt brugerne.

Men selvom medierne har rejst betalingsmure omkring hovedparten af indholdet de seneste år, er befolkningens villighed til at punge ud til de private nyhedsmedier for den digitale journalistik stort set uændret. Det viser en rundspørge, som Wilke har foretaget for MediaWatch.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere