MediaWatch

Danske Medier: Nye copyright-regler er et værn for fremtidens journalistik i EU

De private mediers organisation hæfter sig især ved, at techselskaber fremover vil skulle til lommerne for at videreformidle korte uddrag af indhold, hvis EU-Parlamentets forslag til nye copyright-regler bliver lov.

Danske Mediers direktør, Morten Langager | Foto: PR

Det falder i god jord hos de private mediers organisation, at Europa-Parlamentet over middag vendte tommefingeren opad til et forslag til nye copyright-regler.

Forslaget spiller bl.a. ud med ideen om at indføre en såkaldt press publishers' right, der vil gøre, at de såkaldte snippets - et kort uddrag på f.eks. Google af en artikel samt link til artiklen - bliver omfattet af copyright.

"Medierne får med artikel 11 nu en rettighedsmæssig beskyttelse af deres online indhold. Det er et værn for fremtidens journalistik i Europa," udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

Foreningen uddyber, at forslaget kan være med til at sikre mediebranchen indtægter for deres indhold og gøre det klart, at indholdsproducenter skal honoreres for at producere indhold - også når det distribueres af andre. 

"De online-tjenester – bl.a. også udbudt af de store tech-giganter – bygger deres forretning på at bruge korte uddrag af mediernes indhold og dermed skabe et nyhedsoverblik, som brugere ofte oplever som tilstrækkeligt og dermed fravælger de originale artikler. De medier, som har finansieret og produceret indholdet, er dermed gået glip af indtægter fra brugerne. Samtidig er mange af online-tjenesterne, som udnytter mediernes indhold reklamefinansierede, og dermed er de også med til at gøre det vanskeligere for medierne at få annonceindtægter. Det får vi nu et bedre værn imod," siger Morten Langager.

Et flertal af EU-parlamentarikerne stemte også for et krav om, at indholdsplatforme som f.eks. Youtube får til ansvar at sikre, at der ikke er et brud på copyright, når deres brugere lægger indhold op. Det kan for eksempel ske ved at indføre automatiske filtre, der screener indholdet, inden det kommer online.

Forslaget skal nu forhandles med EU's ministerråd.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs