Arbejdsgivere: Freelanceklubber bryder konkurrenceloven
![Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6954592.ece/ALTERNATES/schema-16_9/8736317.jpg%2520aviser%2520dagblade)
På 10 af landets største medier er der de seneste år etableret såkaldte freelanceklubber, som bl.a. har til formål at sikre, at freelancerne bliver i stand til at forhandle bedre honorarer på medierne, de leverer til. Det skrev Journalisten i sidste uge.
Men hvis selvstændige erhvervsdrivende laver aftaler, der begrænser konkurrencen, er det et brud på konkurrenceloven, og det mener Danske Mediers Arbejdsgiverforening (DMA), at freelanceklubberne gør, skriver Journalisten.
"Jeg taler ikke om de medlemmer, som er vikarer eller projektansatte, for de er for så vidt lønmodtagere og falder derfor uden for konkurrenceloven. Jeg taler om dem, der er selvstændigt erhvervsdrivende akkurat som en selvstændig tømrer eller selvstændig revisor. De må ikke koordinere deres priser med henblik på at hæve dem. Og DJ må ved gud ikke hjælpe dem," siger direktør for DMA, Thomas Rønnow, til Journalisten, med henvisning til, at Dansk Journalistforbund huser FreelanceGruppen, som igen står bag freelanceklubberne.
Hvis Journalistforbundet, der fungerer som brancheorganisation for selvstændige freelancere, bistår medlemmerne med at koordinere priser, svarer det til ulovlig karteldannelse, mener Thomas Rønnow, der dog ikke umiddelbart er interesseret i at føre sag mod DJ og melde medlemmerne til Konkurrencestyrelsen. Han vil først vende sagen med sine medlemsvirksomheder - de danske medier.
Formand i FreelanceGruppen, Sus Falch, afviste i sidste uge over for fagbladet, at freelanceklubberne handler i strid med konkurrenceloven, men at "man bare deler viden om sine vilkår". Hun har ikke haft tid til yderligere kommentarer mandag, men er åben for at mødes med DMA, skriver Journalisten.
Relaterede artikler
Mr. TV kritiserer DR: I lever ikke op til Pippi-princip
For abonnenter
Google uddeler penge til fire danske medier
For abonnenter