Nye Medier: Ekstra millioner til Berlingske bekræfter, at tiden er løbet fra mediestøtten

Ordningen, der egentlig var tænkt som en håndsrækning til de mindste landsdækkende dagblade, støtter nu driften i en af Danmarks største mediekoncerner med ekstra millioner til landsdækkende avis.
Hvorfor belønnes medier med døende printforretninger, mens fremtidens brugerbehov negligeres? Søren Høgh Ipland er forperson i organisationen Nye Medier og direktør i Føljeton. | Foto: Pr
Hvorfor belønnes medier med døende printforretninger, mens fremtidens brugerbehov negligeres? Søren Høgh Ipland er forperson i organisationen Nye Medier og direktør i Føljeton. | Foto: Pr
Søren Høgh Ipland, forperson i foreningen Nye Medier og adm. direktør for mediet Føljeton.

Kommentar.

Tirsdag morgen blev der sat en tyk streg under det: Mediestøtten, som den er skruet sammen i dag, er ikke tidssvarende.

Den burde stimulere demokratisk mangfoldighed, innovation og fokus på fremtidens mediebrugere, men i praksis er den med til at fastholde et status quo, der ikke virker.

Det har været vores holdning i Nye Medier, siden foreningen blev stiftet for små ti år siden. 

Men den bliver for alvor sat på spidsen nu, hvor det står klart, at Berlingske får adgang til den såkaldte supplementsordning – og dermed syv millioner ekstra i årlig mediestøtte.

Nærmest komisk

Ordningen, der egentlig var tænkt som en håndsrækning til de mindste landsdækkende dagblade, støtter nu driften i en af landets største mediekoncerner. Med ekstra millioner til en avis, hvor man ellers er stolte af at have rundet 100.000 betalende abonnenter.

Sagen er nærmest komisk: Berlingske oplever digital fremgang, men deres gamle papiravis trykkes nu i så få eksemplarer, at de falder inden for supplementsordningens kriterier. Støtten er retmæssigt deres, men systemet virker ikke efter hensigten.

Adm. direktør i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, siger det selv i en kommentar til MediaWatch: “systemet for mediestøtte, som Folketinget har vedtaget, er uhensigtsmæssigt, fordi det giver forskellig støtte til sammenlignelige medier.”

Behov for opgør

Den holdning kan vi kun erklære os enige i. Der er behov for et opgør med en ordning, som ikke længere lever op til sit formål. 

Hvorfor skal en ordning, der burde stimulere diversiteten i den demokratiske offentlighed, understøtte landets måske største digitale avis? 

Hvor meget innovation kunne en medieiværksætter skabe med de syv millioner? Hvorfor belønnes medier med døende printforretninger, mens fremtidens brugerbehov negligeres?

Den slags spørgsmål savner vi stadig gode svar på. Hos Nye Medier mener vi, at mediestøtten skal sikre den innovation, som fører branchen sikkert ind i fremtiden. I dag hænger den desværre fast i fortiden.

Søren Høgh Ipland er forperson i foreningen Nye Medier og adm. direktør for mediet Føljeton. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også