"Fremkomsten af AI får al tidligere disruption af mediemarkedet til at blegne"

Mediawatchs sommerbarometer: Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, ser tilbage på første halvår med bl.a. ”unfair konkurrence” på annoncemarkedet og besparelser i branchen.
Foto: Danske Medier
Foto: Danske Medier

Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

”Det var 15. maj, hvor Danske Medier blev udpeget som værter for næste års World News Congress. At kunne samle verdens nyhedsmedier i København i en tid, hvor behovet for sammenhold mellem publicistiske medier aldrig har været større, er en milepæl for vores medlemmer.”

… og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

”Jeg tror, det var dagen, hvor Berlingske Media meldte sine besparelser ud. Når selv et af de medlemmer, der er allerlængst frem med den digitale omstilling, må skære ned, så er det et bevis på, hvor stor en udfordring vores branche står over for.”

Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

”Da Margrethe Vestager annoncerede, at EU-Kommissionen nu vil gå efter at opsplitte Googles annonceforretning. Hvis man skal pege på én årsag til mediebranchens økonomiske udfordringer, så er det den helt vanvittigt unfair konkurrence med særligt Google på annoncemarkedet.”

… og hvad tog du dig til hovedet over?

”Da et flertal i Folketinget trods måneders dialog valgte at afvise vores appel om at give mulighed for at forhandle med techgiganterne om brug af vores indhold i forbindelse med AI-tjenester. Det står vist klart for alle, at fremkomsten af AI får al tidligere disruption af mediemarkedet til at blegne. Her er det afgørende, at vi kan kæmpe for retten til vores indhold.”

Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

”At engagere Danske Medier og betydelige medarbejderressourcer på arbejdet med EU’s nye medielov – Media Freedom Act. Det er normalt vores europæiske paraplyorganisationer, der står for det konkrete arbejde i Bruxelles. Men her er der så meget på spil for alle vores medlemmer på alt fra mediefrihed, medieansvar og frihed fra europæisk kontrol af det danske mediemarked, at det var nødvendigt at kaste os fuldtonet ind i dét arbejde.”

... og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

”Det blev meget tydeligt i forbindelse med forhandlingerne om den nye postlov, at vi ikke tydeligt nok havde kommunikeret Danske Mediers position, så vi blev nødt til at skrue op for kommunikationen. Det ærgrer mig, fordi jeg faktisk mener, vores holdning fuldt ud dækkede de forskellige interesser, vi repræsenterer. Men perception is reality, så det prøver vi nu at rette op på.”

Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

”At en stor andel af danskerne i Danske Mediers undersøgelse om betalingsvillighed mener, at betaling for nyheder er en forudsætning for at få objektive og uafhængige nyheder. Det skaber grund til optimisme for mediernes fremtidige indtjening.”

og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

”At de store techplatformes andel af det digitale danske annoncemarked fortsat stiger og nu er på 67 pct. af markedet.”

Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

”Det tror jeg, var da jeg til en høring i EU-parlamentet om Media Freedom Act sagde, at den største trussel mod mediefrihed i Europa er, at de frie medier bukker økonomisk under som følge af techgiganternes unfair konkurrence og manglende betaling for brug af vores indhold.”

… og hvornår skulle du have holdt mund?

”Jeg vil ønske, jeg ikke har skullet sige så meget. Det her forår har der været helt usædvanligt mange politiske forløb, der er kulmineret og langt de fleste har hørt hjemme i Kulturministeriet. Så jeg kan ikke bebrejde de stakkels mennesker, hvis der sidder et par stykker og har tænkt ”oh shit, not you again”, efter endnu en henvendelse fra mig.”



Læs de øvrige indslag i MediaWatchs sommerbarometer her:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også